MSC Cruises Scandinavia

MSC Cruises dobler kapasiteten med en helt ny generasjon skip

Pressemelding   •   jun 03, 2014 13:07 CEST

Tidligere i år meldte MSC Cruises at de investerer i to helt nye skip. Nå inngås ytterligere en avtale for levering av to nye innovative skip. Totalt investerer MSC Cruises over fem milliarder euro. Satsingen er den største i selskapets historie, og innebærer en dobling av kapasiteten innen 2022.

- Med de nye, innovative skipene møter vi den økte etterspørselen etter cruise samtidig som vi befester posisjonen som et av verdens mest moderne cruiserederier, sier Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises.

MSC Cruises siste skipsbestilling hos italienske Fincantieri består av to eksemplarer av den helt nye skipsprototypen "Seaside". En ny og unik design gjør at gjestene kommer tettere på vannet gjennom et nytt promenadedekk som strekker seg rundt hele skipet med butikker og restauranter. Bassengområdet i akterenden får også en ny utforming.

Flere av lugarene utformes med terrassebalkonger og skipet får panoramaheiser med havutsikt. De nye skipene blir 323 meter lange og 41 meter brede med 2 070 lugarer og plass til 5 300 passasjerer. Det første skipet leveres i november 2017 og det andre i mai 2018.

MSC Cruises omfattende investeringsprogram består av to forskjellige skipsbestillinger på totalt syv nye skip, hvorav tre er opsjoner. Sammen med det omfattende renoveringsprogrammet som omfatter fire av MSC Cruises' eksisterende skip, utgjør dette en total investering på mer enn fem milliarder euro og en dobling av MSC Cruises' kapasitet innen 2022.

For mer informasjon, kontakt:

Claes Tamm, nordisk sjef i MSC Cruises: Claes.tamm@msccruises.se

For bilder, ta kontakt med:

Emma Reigans, PR-ansvarlig MSC Cruises Skandinavia: emma.reigans@msccruises.se

+46 851 000 516, +46 704 910 228

MSC Cruises er et av Europas største cruiserederier, markedsledende i Middelhavet, Sør-Afrika og Brasil. I Norden selges cruisene direkte og via forhandlere. MSC Cruises har en av de mest moderne flåtene i verden med de tolv skipene MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Magnifica, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Poesia, MSC Orchestra, MSC Musica, MSC Sinfonia, MSC Opera, MSC Armonia og MSC Lirica som seiler i Middelhavet, Karibia, Nord-Europa, Atlanterhavet, Sør- og Nord-Amerika, Sør-Afrika og De forente arabiske emirater. MSC Cruises er miljøsertifisert i henhold til ISO 1400 og er det eneste rederiet som er blitt tildelt 7 Golden Pearls fra Bureau Veritas for høy standard innenfor miljø, helse og sikkerhet. MSC Cruises er også sertifisert i henhold til ISO 9001 og ISO 2200 for kvalitet og sikkerhet i forbindelse med håndtering av matvarer. Rederiet har siden 2009 samarbeidet med UNICEF i et felles prosjekt som har til formål å gi utsatte barn i Brasil en utdannelse av høy kvalitet. Samarbeidet ble fornyet 2014 i et prosjekt som støtter UNICEFS innsatser mot sult og underernæring hos barn i utviklingsland og i ulike nødssituasjoner. MSC Cruises inngår i samme konsern som MSC Cargo, et av verdens største selskaper for containerfrakt. I Norden selges cruisene via forhandlere og direkte på telefon. Eiere er den italienske familien Aponte. Besøk www.msccruises.no