Vitusapotek

Munntørrhet – et undervurdert helseproblem

Pressemelding   •   aug 22, 2013 09:24 CEST

Visste du at munntørrhet kan få alvorlige konsekvenser for tannstatusen din? De fleste opplever munntørrhet som plagsomt, men det er langt fra alle som vet at det kan være direkte farlig for munnens helse. Først og fremst går det ut over tennene. Personer med munntørrhet kan oppleve at de plutselig får mange hull i tennene og i ekstreme tilfeller kan tennene råtne bort i løpet av bare noen måneder. Andre kan slite med såre slimhinner og svie i munnen, samt problemer med tale, svelging og tygging.

Hvorfor trenger vi spyttet?

Spyttet har en svært viktig funksjon, hvordan skulle vi ellers kunne prate, tygge og svelge? Men spyttet jobber også i det skjulte blant annet med å førdøye maten, nøytralisere syrer i munnhulen, hemme vekst av bakterier og sopp, samt å motvirke hull i tennene.

En vanlig bivirkning

Munntørrhet er en vanlig bivirkning ved bruk av medisiner. Spesielt kan medisiner mot psykiske lidelser,  søvnproblemer, høyt blodtrykk og allergi gi munntørrhet. Det er ikke bare legemidler som gir denne bivirkningen men også veldig mange narkotiske stoffer kan gi brukeren munntørrhet med påfølgende tannskade. Munntørrhet kan også årsakes av enkelte sykdommer for eksempel Sjøgrens syndrom og diabetes.

Tenner som faller ut

Over tid kan munntørrhet føre til tannkjøttbetennelse som er en betennelse i tannkjøttet (gingivitt) og i tannfestet (periodontitt). Sistnevnte innebærer at betennelsen går dypere ned i vevet og skader støttevevet rundt tannen. Dette kan i værste fall føre til at tennene løsner og faller ut.

Enkle tiltak mot munntørrhet

Hvis du er plaget med munntørrhet bør du ta dette alvorlig for å forhindre senskader.

• Vær ekstra nøye med munnhygienen. Bruk produkter som inneholder fluor for å forebygge hull i tennene.
  • Velg en tannkrem uten tilsatt såpestoff (skummiddel). Såpestoff kan irritere slimhinnene.
  • Drikk rikelig med vann.
  • Unngå sukkerholdig drikke og for mye søtsaker.
  • Gå regelmessig til tannlege/tannpleier.
I tillegg til disse forebyggende rådene, finnes det en rekke produkter som virker mot munntørrhet.  På apoteket finner du sugetabletter, munnspray, munnskyll, munngel og tannkrem som kan hjelpe mot munntørrhet. På Vitusapotek finner vi riktig produkt tilpasset dine behov.

Illustrasjonsbildet kan ikke gjenbrukes uten tillatelse.

I Vitusapotek er vi spesialister på medisiner og hvordan disse virker i kroppen din. Det er viktig at medisiner brukes riktig for at du skal få best mulig effekt av dem og unngå unødvendige bivirkninger. Vi jobber hver dag for at du skal få en friskere hverdag. Hos oss finner du også gode velværeprodukter – helse er mer enn bare fravær av sykdom.
Apotekkjeden eies av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), landets største leverandør av legemidler og helserelaterte produkter til det norske folk via apotek og sykehus. Selskapet har en stabil markedsandel på nesten 50 prosent. Vi er i dag en del av det internasjonale konsernet Celesio, som har mer enn 175 års erfaring med distribusjon av legemidler.