Ving Norge AS

Nå er det cruisefeber i Norge

Pressemelding   •   jan 31, 2017 08:35 CET

Fordommene mot cruise er i ferd med å smuldre bort, og feriearrangøren Ving er blant dem som merker økt etterspørsel etter ferier til sjøs.

- Vi har doblet salget hvert år siden vi lanserte cruisepakker i 2014, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving fornøyd. Sommersalget av cruiseferier viser foreløpig en vekst på 41 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

- Sommerferien er høysesong for familieferie, og stikk i strid med hva mange tror så er cruise perfekt for barnefamilier. Det er det stadig flere som oppdager, fortsetter hun.

Cruisepakkene til Ving inkluderer både fly og hotellovernattinger i tillegg til selve cruiset.

- At vi har gjort det enkelt å bestille har nok også hatt mye å si for etterspørselen hos oss, tror Fossum.

RCCL-cruise på topp

De mest populære rederiene hos Ving er RCCL og Celebrity med en markedsandel på 53 prosent. Begge inngår i RCCL-konsernet. Ving selger også cruise for Costa og Norwegian Cruise Line.

- Vi er på vei inn i vinterens mest populære cruisemåned, februar. Det er Karibia, Dubai og Maldivene som er de mest etterspurte reisemålene. I sommerhalvåret er det juli som har flest reisende, og da er det Middelhavet som trekker flest cruisere, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hun benytter samtidig muligheten til å knuse en av flere myter om cruise, nemlig at det passer best for pensjonister med blått hår og store formuer.

- Foreløpig viser bestillingene at en av tre cruisegjester for sommeren er under 29 år. Vi har også en økning i antall barn på 15 prosent mot i fjor, fortsetter Fossum.

Les også: Slik sparer du penger på cruise

Les også: 5 cruisemyter

Les også: 7 gode grunner til å dra på cruise

Topp 5 utreisebyer
Fort Lauderdale
Miami
Venezia

Topp 5 skip
Costa Diadema
Costa Deliziosa
Harmony of the Seas
Celebrity Reflection
Rhapsody of the Seas

Topp 5 cruiseområder
Vestre Middelhavet
Vestre Karibia
Østre Karibia
Østre Middelhavet
Indiske Hav

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 300 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig.