Bisnode Norge

Nå finner du 3,2 millioner ferske ligninger i våre produkter

Pressemelding   •   jul 01, 2013 12:01 CEST

Skatteligningen for 2012: 3,2 millioner nye ligninger ble lest inn i våre systemer natt til fredag 28. juni. Dette sikrer Bisnode-kundene et optimalt grunnlag for riktige beslutninger.

AVGJØRENDE FOR KREDITT TIL PRIVATE
– Skatteligningen er et informasjonselement i personopplysningen som er av vesentlig  betydning for kundene våre, enten den brukes som et frittstående element eller som en variabel i våre scorekort, poengterer datakvalitetsansvarlig Tore Lia i Bisnode Credit.– Denne informasjonen er av avgjørende betydning for om Bisnode-kundene sier ”ja” eller ”nei” til å gi privatpersoner kreditt.
Vil du ha tilgang til de nye ligningstallene for 2012?Send en e-post til ksb.no@bisnode.no eller ring 22 45 93 34.

PERSONLIGNINGEN INNVIRKER PÅ ENK
Skatteligningen av personer innvirker også på vurderingen av enkeltpersonforetak, fordi innehaveren har det fulle økonomiske ansvaret for virksomhetens forpliktelser. Det skilles ikke mellom personens private og næringsrettslige ansvar.

NOEN FÅR SKATTEOPPGJØRET SENERE
De fleste lønnstakere og pensjonister fikk skatteoppgjøret 26. juni. De som har levert på papir, samt næringsdrivende og deres ektefeller, vil tidligst få skatteoppgjøret 7. august. Skylder man penger for årsavgift på bil, barnebidrag eller lignende, risikerer man å ikke få skattepengene på konto, men at beløpet blir brukt til å dekke skyldige krav.

HAR DU FÅTT RESTSKATT?
De som har fått restskatt, og har fått dette i juni, må betale hele eller deler av beløpet innen 20. august. Er det snakk om mer enn 1.000 kroner i skyldig skatt, deles dette opp i to like innbetalinger.

SJEKK SKATTEOPPGJØRET
Skattebetalerforeningen anbefaler at man sjekker skatteoppgjøret. Det kommer hvert år nærmere100.000 klager på skatteoppgjøret til Skatteetaten, og mange får medhold.
I klagen må man skrive hva man mener er feil i skatteoppgjøret, og fortelle hva man mener er riktig beløp.

SJEKKLISTE
• Er du i riktig skatteklasse?
• Har du fått fradragene du førte opp i selvangivelsen?
• Er inntekter, f.eks. aksjegevinster, kommet med?
• Hvis har gjort korreksjoner i noen av postene, er disse tatt hensyn til?
• Er gjeld og gjeldsrenter, formue og inntekt av fast eiendom, fordelt riktig mellom deg og den du eier sammen med?
• Er formuesgjenstander (bil, båt, hus) du kjøpte eller solgte i løpet av året tatt med?
• Har du fått BSU-fradraget (boligsparing for ungdom)?
• Har du fått fradrag for skatt betalt i utlandet?

Vil du ha tilgang til de nye ligningstallene for 2012 – og har en saklig grunn?
Send en e-post til ksb.no@bisnode.no eller ring 22 45 93 34.

NB! Dersom du har tilgang til privatsøk i våre produkter, så har du allerede tilgang til tallene for 2012. Trenger du derimot tilgang til privatsøk, vennligst ta kontakt med oss.

Bisnode er Europas ledende leverandører av kreditt-, markeds- og forretningsinformasjon. Vi hjelper over 200.000 foretak med å minimere risiko, maksimere salg og å ta bedre forretningsbeslutninger. Vårt løfte er å muliggjøre smarte beslutninger gjennom kundeforståelse, kvalitetsdata, analytisk drivkraft og integrerte løsninger. Bisnode er etablert i 19 europeiske land, med totalt 3.000 ansatte. I Norge er vi 250 ansatte og omsetter for ca 400 millioner.Vi holder til på Havnelageret i Oslo.