Eniro

​Nå kan du følge andre fartøy i sanntid

Pressemelding   •   apr 26, 2016 14:17 CEST

(Oslo, 26. april 2016) Hvert år anløper tusenvis av båter norske havner. «Gule Sider på sjøen» kommer nå i en ny og oppdatert versjon med automatisk identifiseringssystem* (AIS). Det betyr at man nå også kan identifisere og følge andre båter i sanntid.

–Mange med fritidsbåt ønsker å vite hvilke andre fartøy som befinner seg i nærheten. I dag lanserer vi nye «Gule Sider på sjøen», versjon 3.0, utstyrt med AIS som sørger for at man til enhver tid har kontroll over nettopp dette, forteller Håvard Atle Skaug, redaktør i Gule Sider.

Gule Sider på sjøen et et planleggingsverktøy for alle som skal ferdes med båt og er utviklet for å komplementere eksisterende navigasjonssystemet i fritidsbåter.

Ifølge regelverket skal alle skip større enn 300 tonn være utstyrt med AIS for sanntidsvisning av posisjon, kurs og fart. I tillegg gir AIS mye annen nyttig informasjon for båtførere, blant annet fartøyets identitet, status og fakta om størrelse, fartøystype og destinasjon.

–Et stort pluss med AIS integrert i en applikasjon som Gule Sider på sjøen er at man kan se fartøy over hele Norge med helikopterperspektiv – enten båten befinner seg på sjøen eller på land, forteller Skaug.

For 179 kroner får man den siste pro-versjonen av applikasjonen med tilgang til AIS, evigvarende abonnement og ubegrenset tilgang på oppdaterte sjøkart for norske og svenske farvann (både on- og offline), GPS-posisjonering, ruter og veipunkter, MOB-funksjon og mye mer.

–Gule Sider på sjøen har siden forrige sesong blitt utstyrt med oppdatert brukergrensesnitt. Oppdatering til versjon 3.0 er selvfølgelig gratis for tidligere brukere av applikasjonen, tilføyer Skaug.

Gule Sider på sjøen ble lansert første gang i 2010 og hadde i 2015 72 770 aktive brukere i Norge. Appen finnes i en fullt funksjonell gratisversjon og i en betalingsversjon med utvidet funksjonalitet både on-og offline. Nå får man også den oppdaterte betalingsversjonen med AIS.:

Appen kan lastes ned på her:

iTunes:https://itunes.apple.com/no/app/gule-sider-pa-sj-en-gratis/id444485695?l=nb&mt=8

Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gulesider.nautical&hl=no

*Gule Sider på sjøen mottar og viser, men sender ikke tilbake data til AIS-systemet. Ved bruk av applikasjonen blir man således ikke synlig for andre fartøy som har AIS-enheter. Videre forutsetter applikasjonen internettforbindelse for å vise AIS-data.

For mer informasjon:

Håvard Atle Skaug, produktsjef/redaktør Gule Sider

Mobil 991 59 967 / e-post havardatle.skaug@eniro.com

Atle Hommersand, pressetalsmann for Gule Sider

Mobil 928 10 417 / e-post ah@nucleus.no

Eniro er en ledende søkevirksomhet for personer og bedrifter i Norden. Med kvalitetssikret innhold og uovertruffen brukeropplevelse inspirerer Eniro til lokale oppdagelser og bidrar til et levende lokalmiljø. Eniros innhold er tilgjengelig på nett- og mobiltjenester, trykte kataloger og nummeropplysningstjenester. I Norge står Eniro bak kjente søketjenester som Gule Sider, Proff og Ditt Distrikt. Enirokonsernet har rundt 1900 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Finland. Selskapet er notert på Nasdaq OMX Stockholm (ENRO) og har hovedkontor i Stockholm. Les mer om Eniro på enirogroup.com.