Rentokil Norge

Nå kan veggedyr bekjempes uten gift

Pressemelding   •   mar 30, 2012 14:00 CEST

De siste 10 årene har skadedyrselskapet Rentokil opplevd en økende stigning på henvendelser vedrørende veggedyr. Ny teknologi uten bruk av gift kan være redningen, spesielt for hotellgjester.

Siden 2001 er Rentokils aktiviteter vedrørende bekjempelse av veggedyr i Norge fordoblet mange ganger.

I New York har bystyret gitt beskjed om at myndighetene ikke lenger er i stand til å kontrollere det voldsomt økende antall veggedyr som nå truer storbyen. I London og Paris blir flere og flere hoteller infestert med denne lille blodsugeren.

”Hvis jeg skal peke ut et skadedyr som nærmest har kommet i turbofart de siste årene, er det uten tvil veggedyr. En primær årsak er globalisering, det betyr at folk fra alle deler av verden reiser mellom verdensdelene, så vi selv er blitt fraktskip som frakter veggedyr fra land til land”, forteller Arne Nese – teknisk sjef i Rentokil Skadedyrkontoll i Norge.

Per i dag har all verdens skadedyrbekjempere hatt svingende hell med denne bekjempelsen, men nå har et nytt produkt sett dagens lys. Rentokils forskningssenter i England har spesialutviklet en varmekanon som dreper alle insekter ved å utsette deres omgivelser for høye temperaturer. I prinsippet er det snakk om en videreutvikling av et gammelt og meget effektivt husråd, der man koker tøy infisert av insekter på 60o C.

”Vi er i stand til å foreta helt nøyaktige temperaturmålinger i de områdene hvor veggedyrene normalt gjemmer seg. Deretter konsentrerer vi oss om å skru opp temperaturen til 60o C, der vi vet alle insekter dør. Det er der suksessen ligger”, forklarer Arne Nese og tilføyer at Rentokil i øyeblikket undersøker muligheten til å overføre metoden av bekjempelse til andre typer insekter.

Fordi det er snakk om en giftfri bekjempelse, er det ikke nødvendig å sperre av hotellværelser eller private hjem, under eller etter behandlingen. Av samme årsak er metoden ikke skadelig for våre luftveier.

Veggedyr blir transportert fra sted til sted via bagasje eller for eksempel en bærbar pc. Den lever av blod og kan suge opp til syv ganger sin egen vekt. Etter at den har inntatt næring, gjemmer den seg i kroppens hulrom, revner og sprekker og kan sitte opp til et halvt år innen den på nytt må ut å jakte etter næring. Samtidig klekker den 4-5 egg om dagen i sine skjulesteder og formerer seg derfor med en ekstrem hastighet.

For ytterligere opplysninger, ta kontakt med vår tekniske sjef i Norge, Arne Nese på telefon 954 21 781

Rentokil er verdens største skadedyrfirma og har ca. 92.000 ansatte i 46 land. Virksomheten har hovedkontor i London og har mer enn 100 års erfaring med bekjempelse av skadedyr.

Rentokil Ekspert på Skadedyrkontroll, har 40 års erfaring med skadedyrkontroll i Norge med aktiviteter i 46 ulike land.