British Airways Norway

Nå kommer de første klimanøytrale flyene

Pressemelding   •   feb 17, 2010 08:54 CET

British Airways er i ferd med å etablere Europas første bærekraftige flybrenselanlegg sammen med Solena Group, og planlegger å bruke lavkarbon drivstoff i deler av flyflåten sin fra 2014. Reduksjonen i karbonutslipp vil tilsvare 48 000 færre biler på veien i året.
– Vårt mål er å redusere netto karbonutslipp med 50 prosent innen 2050. Vi er absolutt innstilt på å redusere vår innvirkning på klimaendringer, og er stolte over å lede an luftfartens miljøtiltak, sier Nord-Europa-sjef i British Airways, Peter Rasmussen.
Det nye drivstoffet vil produseres fra avfall og biomasse, i en helt ny type anlegg som kan omdanne avfall til flybensin. Anlegget vil konvertere 500.000 tonn avfall per år, til over 60 millioner liter klimanøytralt flydrivstoff. I et livssyklusperspektiv vil denne prosessen innebære klimagassreduksjon på opptil 95 prosent i forhold til fossilt flydrivstoff. Mengden drivstoff tilsvarer mer enn dobbelt så mye som kreves for å gjøre alle British Airways’ fly i nærheten London City Airport klimanøytrale.
Prosjektet vil også bidra til å redusere klimagassutslipp ved å redusere avfallsmengden på søppelfyllinger. Opphopning av avfall bidrar til å produsere metan, noe som bidrar sterkt til global oppvarming. Besparelsen brukes i stedet på å generere 20 megawatt elektrisitet per år fra fornybare kilder.
British Airways har signert en intensjonsavtale om å kjøpe alt drivstoff produsert av anlegget, som vil bli bygget av Solena Group Inc., et avansert bioenergi- og biodrivstoffselskap basert i Washington DC. Fire områder øst i London vurderes nå for byggingen av flybrenselanlegget. Ordningen vil føre til etablering av inntil 1200 arbeidsplasser i området.
– BioJetFuel-prosjektet vil konvertere biomasse til ren fornybar brensel og elektrisitet, og er helt karbonnøytralt. Anlegget vil skille seg fra et vanlig avfall-til-energi-forbrenningsanlegg gjennom å ikke gi noen forurensende utslipp eller uønskede biprodukter, sier styreformann og konsernsjef i Solena Group, Dr Robert Do.
Borgermesteren i London, Boris Johnson, ser også store muligheter i prosjektet, som kan redusere millioner av metropolens store utgifter til avfallshåndtering.
– Londons City Hall har samarbeidet med British Airways og Solena for å drive dette prosjektet frem. Vi ønsker velkommen denne nye drivstoffproduksjonen som skal generere renere, mindre forurensende energi fra avfall som ellers ville havnet på søppelfyllingen. Vi arbeider nå med å samle flere organisasjoner på denne måten for å omdanne Londons søppel til drivstoff for hjem, bedrifter og transport, sier Borgermester Johnson.
For mer informasjon, kontakt
Peter Rasmussen, Tlf: (+45) 405 81 117
Regional Commercial Manager Northern Europe British Airways, E-post: peter.rasmussen@ba.com

Espen Skoland, Tlf: 959 39 083
Presseansvarlig British Airways i Norge, E-post: esk@geelmuyden-kiese.no
Teknisk informasjon (engelsk):
1. The green fuel will be produced by feeding waste into a patented high temperature gasifier, producing BioSynGas. An established process known as Fischer Tropsch then converts the gas into biofuels to produce biojet fuel and bionaphtha. Bionaphtha is used as a blending component in petrol and also as a feedstock for the petrochemicals industry.
2. The plant will emit oxygen, plus small quantities of nitrogen, argon, steam (water vapour), and CO2. The plant itself will be CO2 neutral. The Fischer Tropsch tail gas can be used to produce 20MW of excess electricity for export to the national grid or converted into steam to be used in a district heating system. The only solid waste product is an inert vitrified slag material, which can be used as an alternative to aggregates used in construction.
3. The overall equivalent CO2 reduction as a result of the plant producing sustainable energy and fuel is approximately 550,000 tonnes per year. This includes a 250,000 tonne saving from diverting mixed waste from landfill, 145,000 tonne lifecycle saving of the biofuel compared to fossil fuel, 86,000 tonnes from the renewable 20MW of electricity and a further 72,000 tonnes from the naphtha.
4. 500,000 tonnes of biomass feedstock will be utilised per year, which could otherwise be destined for landfill. Local authorities pay for the disposal of waste to landfill through a landfill tax. This is currently £40 per tonne, rising to £72 per tonne by 2013/14. Based on the 500,000 figure, this alone will save £36 million in landfill costs for local authorities which could be used to lower council tax.
5. Solena Group Inc is a leader in Reliable, Renewable and Revolutionary Energy Solutions. Headquartered in Washington DC, Solena works with key partners to establish its next generation zero emissions bio-energy solutions around the world. The core of Solena's solutions is its patented Solena Plasma Gasification ('SPG') technology, which is capable of producing a synthetic fuel gas ("BioSynGas") from the thermal conversion of bio-based hydrocarbons with the highest energy conversion efficiencies in the industry. Arcadis UK have been the lead consultants on this project.
6. The Mayor of London launched the ‘Foodwaste to Fuel Alliance’ last year to speed up the development of infrastructure to convert London’s food waste into eco-fuel to cut landfill rates and carbon emissions. Every year, London produces a nearly three million tonnes of organic waste, mainly from food. Nearly two thirds of this waste is currently burnt in incinerators or buried in landfill, which produces potent climate change gases. The ‘Foodwaste to Fuel Alliance’ will bring together developers, food producers, energy companies and others key parties to provide the new infrastructure needed in London to extract the fuel from the capital’s leftover food. This will act as an alternative to fossil fuels to produce a greener energy to heat and power homes and power public transport and other vehicles. The Mayor wants the Alliance, supported by London’s Waste and Recycling Board, to deliver five exemplar new ‘bio-fuel’ plants in the capital by 2012. For more information, visit: www.lwarb.gov.uk

FAKTA OM BRITISH AIRWAYS
British Airways er et av verdens største internasjonale flyselskaper, med mer enn 33 millioner passasjerer fra hele verden, hver dag.
Flyselskapets to hovedbaser er på Londons største flyplasser; Heathrow og Gatwick. Heathrow er verdens travleste internasjonale flyplass.
I Norge flyr British Airways mellom Oslo og London Heathrow Terminal 5, hvor forbindelser til hele verden tilbys.
British Airways har et verdensomspennende rutenettverk som dekker mer enn 700 destinasjoner sammen med `oneworld`-partnere.
British Airways tilbyr fire long haul kabiner: First, Club world (business class), World Traveller Plus (premier økonomi klasse) og World Traveller (økonomiklasse).
British Airways har fire daglige avganger fra Oslo til London
Reiser kan bookes på www.ba.com eller hos ditt lokale reisebyrå