Coca-Cola Enterprises Norge AS

Nå starter fakkelturneen – og jakten på en ung OL-reporter

Pressemelding   •   jan 11, 2016 13:59 CET

Bildet: Guri Ramtoft (23) er styremedlem i Norges idrettsforbund, og skal jobbe som frivillig under Ungdoms-OL. 2. desember overleverte hun fakkelen til Stortinget. Nå skal OL-ilden på Norges-turné for å hedre unge ildsjeler. Foto: Cathrine Dokken

(Lørenskog, 11. januar) I dag starter fakkelturneen for Ungdoms-OL på Lillehammer. Første stopp er Alta i Finnmark, så går ferden videre gjennom resten av landets fylker. Samtidig innledes jakten på et ungt reportertalent som skal dekke lekene på Lillehammer gjennom sosiale medier.

I januar og februar skal den olympiske ild reise landet rundt for å løfte frem unge ildsjeler, som skaper aktivitet for barn og unge i sitt lokalmiljø. Fakkelturneen besøker 21 byer over hele landet, med en storstilt feiring for de unge på hvert sted. I løpet av turneen blir det også klart hvem som blir Coca-Cola sin reporter under Ungdoms-OL.

For første gang på Snapchat

For første gang i Olympisk sammenheng kommer lekene til å direkterapporteres i sosiale medier som Snapchat. Norske ungdommer kan konkurrere om å få jobben ved å delta på Instagram, eller der fakkelturneen stopper.

– Sosiale medier handler om å formidle engasjerende øyeblikk – og ingen gjør det bedre enn de unge, sier Magne Vikøren, Kommunikasjons- og markedssjef i Lillehammer 2016.

– Vi gleder oss til å se hva de unge vil dele på #detergull gjennom fakkelturneen, og jeg er sikker på at den som vinner vil få en olympisk opplevelse for livet, fortsetter Vikøren.

#detergull

Coca-Cola har vært partner til den olympiske bevegelsen siden 1928, og var også med på fakkelarrangementene sist OL-ilden var på norsk jord, før lekene i 1994.

– Det blir en egen «audition»-sone på hvert stoppested for fakkelturneen, hvor alle over 15 år kan lage en video for å delta i konkurransen. Man kan også sende inn en filmsøknad på Instagram merket #detergull @cocacolano, forklarer Anne-Marit Ihlen, Franchise Marketing Manager i Coca-Cola Company Norge.

Som ungdomsreporter fra lekene, vil man få dekke alle de gylne øyeblikkene – med humor, vennskap, oppturer og nedturer. Direkterapporteringen vil skje i sosiale medier under emneknaggen #detergull.

For mer informasjon

Fakta om Lillehammer 2016

• Lillehammer 2016 er navnet på det fjerde Ungdoms-OL.
  • Arrangementet går fra 12.-21. februar på Lillehammer, Hamar, Gjøvik, Øyer og i Oslo.
  • 1 100 unge utøvere i alderen 15 til 18 år konkurrerer i 70 øvelser i 15 olympiske vinterdisipliner.
  • Lekene involverer ungdom på alle områder; både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Om Coca-Cola Enterprises Norge

The Coca-Cola Company (TCCC) er verdens ledende produsent av alkoholfrie drikkevarer. Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. På verdensbasis har Coca-Cola mer enn 400 ulike produkter. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926, og Coca-Cola bygde sin første fabrikk i Norge i 1997/98. Siden 2010 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge, mens Coca-Cola Norge eier og leder merkevarene. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres Coca-Cola, Coca-Cola zero, Coca-Cola life, Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Nestea, Minute Maid, Burn, Urge Intense, Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge, og Coca-Cola Norge har 9 ansatte i Norge. Se www.coca-cola.nofor mer informasjon eller vår nettside for samfunnsansvar: http://cceansvar.no/

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/