Lederne

​ Når arbeidsgiver snoker på Facebook

Pressemelding   •   des 27, 2015 09:55 CET

Oslo: Overvåking i sosiale medier er bare én av flere måter enkelte arbeidsgivere forsøker å kontrollere deg på.

"Knut" trodde nesten ikke sine egne øyne. Han var inne på sin egen Facebook-side, og der hadde rektor, hans egen sjef, vært inne og korrigert ham i kommentarfeltet under et innlegg. Han var lærer ved en skole på Østlandet, og rektor irettesatte ham på Facebook.

– Han korrigerte meg først da jeg kommuniserte med elevene mine i en Facebook-gruppe, blant annet da jeg skrev at jeg var enig med en elev i at funksjonaliteten i læringsplattformen "It's Learning" ikke er så god. Han mente at å kritisere plattformen var å kritisere kommunen og ga uttrykk for at han forventet at jeg var lojal mot kommunens vedtak. Dette skrev han åpent på veggen til Facebook-gruppa, sier læreren.

Blandet seg i privat diskusjon
Han er ikke i tvil om at dette var et forsøk på å styre og kontrollere hva han mente om skolerelaterte spørsmål. Enda verre ble det da rektor utvidet kontrollen til Knuts private Facebook-side.

– Vi var venner på Facebook og etter hvert begynte rektor å blande seg inn i diskusjoner jeg hadde på min Facebook-profil. Diskusjonene handlet ikke om skolen eller skolespørsmål, men private forhold eller andre spørsmål. Sjefen min begynte altså å korrigere hva jeg skrev, selv om han ikke hadde noe med det å gjøre, sier "Knut".

Denne typen kontroll av ansatte i deres egen privatsfære - gjennom betydelig vektlegging av ansattes holdninger og verdier - er på fremmarsj i norske virksomheter. Det viser resultater fra Norsk Ledelsesbarometer 2015 fra organisasjonen Lederne.

Ligner totalitære ideologier
– Det mange arbeidsgivere driver med i dag, er helt på kanten av lovverket. Det har klare fellestrekk med hvordan totalitære ideologier, som vi for lengst hadde håpet var på historiens skraphaug, kontrollerte folks arbeid og tanker - deres hoder, så og si, sier forbundsleder Jan Olav Brekke i Lederne.
(Pressenytt)

Om Norsk Ledelsesbarometer:

• Norsk Ledelsesbarometer 2015 er en rapport som er gjennomført av Arbeidsforskningsinstituttet på vegne av organisasjonen Lederne.
  • Ledelsesbarometeret er gjennomført for åttende år på rad og har til hensikt å kartlegge arbeidsforholdene til norske mellomledere. Ledelsesbarometeret har tidligere år skapt oppsikt i media på grunn av sine avsløringer og funn.
  • Se www.lederne.no/ledelsesbarometer.

Bildetekst:
TOTALITÆRT. – Det mange toppledere driver med i dag har klare fellestrekk med hvordan totalitære ideologier kontrollerer folks arbeid og tanker, sier Jan Olav Brekke, forbundsleder i Lederne. Foto: Lederne.

Lederne er organisasjonen for Norges ledere og teknisk og merkantilt ansatte. Over 17.000 ansatte i vel 1.200 bedrifter har valgt Lederne som sin partner for individuell service, rådgivning, utvikling, forhandlingsservice og juridisk støtte.

Lederne ble stiftet i 1910 og er partipolitisk uavhengig. Organisasjonen har avtaler med de fleste arbeidsgiverorganisasjoner, og tilbyr blant annet omfattende støtte til kurs og etterutdanning, attraktive forsikringer for medlemmet og familien samt økonomisk støtte ved arbeidsledighet.