Atlas Copco Norge

Når toppen med erfarne partnere

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2012 20:18 CET

Pomgrad, en av Kroatias eldste anleggsbedrifter, ble etablert i 1947 og spesialiserte seg innen marine anlegg helt fra oppstarten.

I 2011 fikk selskapet en jobb i vestkystprosjektet i det mest attraktive området i Split i Kroatia. Investoren planlegger å bygge 150 m med offentlige benker i gågaten og 550 m med undervannsbelysning langs kysten. Planen omfatter også en 6,5 m bred tofeltsvei, et torg, en fontene, en sykkelsti, flere restauranter og mange kvadratmeter med grøntområder.

Nikola Jenjic, teknisk ansvarlig i Mechanization-konsernet: "Vårt arbeid i prosjektet startet fra den tidligste fasen, i juni 2011. Hovedutfordringen var konstruksjonen, transporten og nedleggelsen av de kubiske betongblokkene på 6 meter, som vil bryte bølgene og beskytte båtene som er fortøyd i havnen på vestkysten."

Atlas Copco gikk inn i prosjektet når den nye HB 3600-hammeren ble tatt i bruk på anleggsplassen. "Vi brukte den til å knuse de store undervannssteinene og nå den nødvendige dybden, og så til å grave og forberede fundamentene for å legge ned betongblokkene som utgjør kystmuren.

Samarbeidet med Atlas Copco er utmerket, og det har det alltid vært. Atlas Copco er et anerkjent merke med velutprøvde produkter, og Pomgrad-selskapet har alltid satt pris på dette fordi vi trenger maskiner av høy kvalitet. Det finnes en gjensidig forståelse samt vilje til å hjelpe og reagere raskt."

Atlas Copco er et industrikonsern med en verdensledende posisjon innen kompressorer, ekspandere og luftbehandlingssystemer, anleggs- og gruveutstyr, elektriske verktøy samt monteringssystemer. Konsernet leverer bærekraftige løsninger som øker kundenes produktivitet ved hjelp av nyskapende produkter og tjenester. Selskapet, som ble grunnlagt i 1873, har hovedkontor i Stockholm i Sverige og driver virksomhet i mer enn 170 land. I 2011 hadde Atlas Copco ca. 37 500 ansatte og en omsetning på 81 milliarder svenske kroner (9 milliarder euro). Gå til http://www.atlascopco.com/ hvis du vil ha mer informasjon.