Telinet Energi

Neste år kommer el-sykkelrevolusjonen

Pressemelding   •   nov 21, 2011 10:37 CET

Oslo, 21. november 2011. Mens sportsbutikkene henter frem ski og beksømstøvler og usolgte sykler pakkes bort på lageret, retter el-sykkelentusiastene blikket mot neste år: Da går sykkel-Norge på strøm. Sommeren 2011 ble det solgt noen tusen elektriske sykler, men det er neste sommer som blir den store for alle lathanser på to hjul.

Neste vår kan minibussen i kollektivfeltet for Bærums forretningsmenn være erstattet av el-sykkel. Ingen kø, ingen svette, bare raskt og hyggelig på jobben.

- Det må være mulig å sykle til jobben uten kondomdress og hjertemedisin, sier Finn Erik Arctander, administrerende direktør i Telinet Energi.

Vannkraft gir pedalkraft

Telinet Energi forbereder seg til neste års sykkelsesong, og tilbyr sine kunder el-sykler i tillegg til å tilby garantert fornybar energi til samtlige kunder. Mens andre norske strømleverandører leverer kullkraft og atomkraft fra Europa, er Telinet Energi sin strøm garantert fornybar. Å tilby el-sykler og andre strømbaserte produkter er del av arbeidet med å gi folk en enklere hverdag. Dessuten bidrar det til å redusere klimautslipp.

Mens nordmenn vanligvis er ivrige på alle nye tekniske duppeditter, viser tall fra sykkelimportører at Ola og Kari Nordmann ennå ikke har kastet seg over el-sykkelbølgen som man har gjort i mange andre land. I Nederland er nesten halvparten av alle nye sykler elektriske, over 100 000 selges i året.  På kinesiske veier ruller mer enn 100 millioner el-sykler, mens Japan selger 300 000 el-sykler i året.

- Når det i land som er helt paddeflate har skjedd en eksplosiv utvikling i bruk av el-sykler, så er det bare et tidsspørsmål før vi i Norge med alle bakker og berg virkelig får opp øynene for el-sykkelens fortreffelighet, sier Arctander. - I Oslo og i byer med lignende topografi, der mange jobber i sentrum og bor i høyden, er el-sykkelen perfekt. Motbakkene hjem kan være bøygen som gjør at sykkelen blir stående i garasjen i stedet for at den brukes til og fra jobb.

Nærmere opplysninger:

Telinet Energi ved adm.dir. Finn Erik Arctander,

fa@telinetgruppen.no, tlf.: 91745052

www.telinetprodukter.no

www.telinet.no

El-sykler

En elektrisk sykkel har en liten motor som går på batteri, og som gir drahjelp når du tråkker på pedalene. Motoren kobles fra ved 25 km/t.

Syklene er utslippsfrie; det avgis verken eksos eller svette, og de går på batteri som lades raskt fra strømnettet. Er spesielt godt egnet i oppoverbakker. Syklene finnes i ulike modeller og priskategorier, tipasset ulike kundegrupper sine behov.

Telinet Energi

Telinet er et lite energiselskap som tar miljøet på alvor og garanterer 100 % fornybar energi. Vi leverer utelukkende strøm med opprinnelsesgarantier og sørger dermed for at mer fornybarproduksjon kommer ut i markedet. Telinet har dessuten jobbet aktivt for å flytte kunder over fra dyre kontrakter hos de gamle monopolselskapene, til langt rineligere alternativer.  Telinet ligger på topp på Konkurransetilsynet sin prisoversikt, både på fastprisavtale og avtale om standard variabel pris. Jf. www.kt.no