Coca-Cola Enterprises Norge AS

NESTEA® med to nye isteer – for første gang med det naturlige søtningsstoffet Stevia

Pressemelding   •   jul 23, 2013 14:23 CEST

NESTEA® lanserte to nye isteer i sommer: En eksotisk variant med smak av mango og ananas, og et friskt alternativ med smak av grønn te og sitrus. For første gang bruker NESTEA det naturlige søtstoffet Stevia.

– Vi vet mange har ventet på produkter med Stevia også her i Norge. Derfor er vi glade for å kunne introdusere vår første iste som er søtet med dette naturlige søtningsstoffet. Den er perfekt for vår norske sommer, med en frisk smak av grønn te med sitrus. Sukkerinnholdet er redusert med 40 %, siden den er søtet med Stevia, sier Line Sjøthun, markedsansvarlig for NESTEA i Norge.

– Samtidig har vi også lansert en annen, mer eksotisk variant, med deilig smak av mango og ananas. Vi har store forhåpninger til hvordan publikum skal ta i mot begge disse to nye isteene. Varianten med grønn te og sitrus, som er søtet med Stevia, retter seg i hovedsak mot kvinner, men vi tror mange kommer til å like denne, fortsetter Line Sjøthun.

NESTEA Green Tea med sitrus og NESTEA med smak av mango og ananas er nå å finne i butikker over hele landet. Stevia – helt naturlig søtsmak Stevia er en liten plante fra Paraguay (i Krysantemum-familien), med blader som er en unik kilde til kraftig og naturlig sødme. Stevia har blitt brukt som søtningsmiddel i lang tid: Urbefolkningen i Sør-Amerika har benyttet planten i århundrer for å søte drikkene sine. Søtstoffer som er laget av Stevia, er opp til 200 ganger søtere enn vanlig sukker – på tross av at de er kalorifrie. I dag driver man moderne Stevia-dyrking både i Asia og Sør-Amerika. Steviaplanten dyrkes i drivhus, og så plantes den ut på våren, når den unge planten har vokst 7-10 centimeter. En fullvoksen Stevia-plante blir 1,20 meter høy. Så snart den blomstrer, håndplukkes bladene, før de tørkes og lagres i bunter. Det nye søtstoffekstraktet Coca-Cola og NESTEA nå benytter, kommer fra den beste delen av Steviabladet.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Per Hynne, assisterende direktør for eksternkommunikasjon, Coca-Cola Enteprises Norge, mobil: +47 95 13 63 22, e-post: phynne@cokecce.com

Line Sjøthun, Market activation manager NESTEA Norge, lsjothun@coca-cola.com Informasjon om Stevia: https://coke.no/samarbeid/stevia/

Om Coca-Cola Enterprises Norge

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS har til sammen ca. 700 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,4 milliarder kroner i 2011 og solgte 290 millioner liter drikke her til lands.

Se www.coca-cola.no for mer informasjon eller vår nettside om samfunnsansvar: http://cceansvar.no/