Virke e-Handel

Netthandel øker mest

Pressemelding   •   aug 29, 2012 11:11 CEST

Distansehandelsbedriftene, det vil si netthandel og postordre, omsatte for nærmere 12, 5 milliarder kroner, merverdiavgift ikke medregner, i 2011. Det er økning på hele 4,7 prosent sammenliknet med året før, og langt mer enn hva butikkhandelen kan vise til: Omsetning over disk økte med 2,9 prosent.

– Det er all grunn til å anta at dette er en utvikling som bare vil forsterkes i årene som kommer, sier daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun. Distansehandel Norge organiserer norske netthandelsbedrifter og postordreselskaper, og administrerer Trygg E-handel, en sertifiseringsordning som sikrer forbrukere trygge kjøp.

– Stadig flere forbrukere vil gjøre sine innkjøp på nettet. Der kan de i ro og mak studere interessante produkter, og ta kjøpsbeslutningen på det best passende tidspunkt. I løpet av en dag eller to er varen levert på døren hjemme, sier Anthun.

Finanskrisen som rammet hele varehandelen gjorde ikke noe unntak for distansehandelen.

– Men det vi har sett er at våre bedrifter tok seg raskere opp igjen. I 2010 økte netthandelsbedriftene omsetningen med 5,6 prosent, mens veksten i butikkhandelen var på under det halve, 2,4 prosent. Denne trenden har holdt seg i 2011, sier Anthun.

Omsetningstallene er utarbeidet av Posten Norge og Distansehandel Norge. De bygger på tall fra Statistisk sentralbyrå og omsetningstall fra 1805 distansehandelsbedrifter.

Med distansehandel menes alle handelsformer der ikke kjøper og selger fysisk møtes.
Organisasjonen ble etablert som Norsk Postordreforening i 1983.

I alle år har Distansehandel Norge arbeidet for at postordre, seinere også e-handel,
skal være en trygg og kundevennlig distribusjonsform.
Som en konsekvens av dette ble sertifiseringsordningen Trygg E-Handel etablert i 2011.
Trygg E-handel skal sørge for klare, enkle og mer enhetlige rammer for forbrukernes
forventninger og netthandlernes forpliktelser ved handel på nettet.