British Airways Norway

Nettstyrt reiserevolusjon

Pressemelding   •   feb 02, 2010 09:28 CET

British Airways oppsummerer 00-tallet: Fra terrorangrepet 11. september 2001, som endret sikkerhetsrutinene når vi reiser, til internett, som endret måten vi tilpasser og administrer våre reiser. Økt sikkerhet og større personlig innflytelse har preget utviklingen de siste ti årene.
– 00-tallet har vært en berg-og-dalbane for flyhistorien, sier Peter Rasmussen, Nord-Europa-sjef for British Airways. – Terrorangrepene 11. september 2001 skapte sjokkbølger blant reisende. Resultatet var en markant endring i måten vi reiser på, og hendelsen preger fortsatt sikkerhetsnivået i luftfartsindustrien.
Men tiåret som har gått er også ett av de mest spennende og utviklende i historien, mener Rasmussen. Og det er teknologien og dingsene som virkelig har skapt en reiserevolusjon.
– Organiseringen av flyreisen er blitt mer tilgjengelig. Det er nå ti år siden British Airways lanserte nettbaserte innsjekkingstjenester. Åtte år senere, i 2008, ble det for første gang mulig å sjekke inn via mobiltelefon. Det er rart å tenke på, men det som virker så naturlig i dag, er faktisk en historisk revolusjon, sier Rasmussen.
I tillegg til den tøffe økonomiske situasjonen, som for alvor fikk konsekvenser for flyindustrien i 2008 da rundt 40 flyselskaper ble slått konkurs, vil Rasmussen trekke frem flyselskapenes fokus på miljøet som et viktig utviklingstrekk å ta med seg inn i det nye tiåret.
– Å ta ansvar for miljøet er en selvfølge. Over de kommende årene, vil British Airways, blant andre ting, introdusere mer drivstoffeffektive fly, og utforske nye måter å arbeide på som sikrer at vår forpliktelse til å bekjempe klimaendringer gjennomsyrer alt vi gjør, sier Peter Rasmussen. Han mener at flyselskapene må jobbe sammen skal satsningen få effekt.
Blant de viktigste begivenhetene i selskapets utvikling, vil Rasmussen fremheve introduksjonen av ”flatsengen” i 2008 på business-reiser, og etableringen av den nye reiseklassen Traveller Plus.
Men mest av alt vil Rasmussen fremheve etableringen av selskapets egen flyterminal, Terminal 5, på Heathrow. Etter noen uforutsette startproblemer i 2008, er terminalen i dag å anse som en av de mest luksuriøse og velfungerende flyplassterminalene i verden.
For mer informasjon, kontakt
Peter Rasmussen, Tlf: (+45) 405 81 117
Nord-Europa-sjef British Airways, E-post: peter.rasmussen@ba.com
Espen Skoland, Tlf: 959 39 083
Presseansvarlig British Airways i Norge, E-post: esk@geelmuyden-kiese.no
FAKTA OM BRITISH AIRWAYS
•British Airways er et av verdens største internasjonale flyselskaper, med mer enn 33 millioner passasjerer fra hele verden, hver dag.
•Flyselskapets to hovedbaser er på Londons største flyplasser; Heathrow og Gatwick. Heathrow er verdens travleste internasjonale flyplass.
•I Norge flyr British Airways mellom Oslo og London Heathrow Terminal 5, hvor forbindelser til hele verden tilbys. •British Airways har et verdensomspennende rutenettverk som dekker mer enn 700 destinasjoner sammen med `oneworld`-partnere.
•British Airways tilbyr fire long haul-kabiner: First, Club world (business class), World Traveller Plus (premier økonomiklasse) og World Traveller (økonomiklasse).
•British Airways har fire daglige avganger fra Oslo til London
•Reiser kan bookes på www.ba.com eller hos ditt lokale reisebyrå
SOME OF THE GROUND-BREAKING DEVELOPMENTS OF THE LAST TEN YEARS (se vedlegg)
Vedlegg