Nexans Norway AS

Nexans inngår kontrakt med Chevron om umbilicals for kraftoverføring til feltene Jack og St. Malo i Mexicogolfen

Pressemelding   •   nov 04, 2011 11:00 CET

Prosjektet omfatter design, produksjon og levering av 42 km med umbilicals for kraft-overføring, som skal lastes fra den nye svingskiven for langtidslagring i Mobile, Alabama.

Oslo, 4. november 2011 – Nexans, en av verdens ledende eksperter på kabelproduksjon, har inngått en kontrakt med Chevron U.S.A. Inc. Ifølge kontrakten skal Nexans designe, produsere og levere til sammen 42 km med umbilicals for kraftoverføring og termineringer til feltene Jack og St. Malo, som ligger på store vanndyp i Mexicogolfen. Umbilicals skal lastes fra den nye svingskiven for langtidslagring i Mobile, Alabama. Den skal gi bedre logistikk for kunder i området rundt Mexicogolfen.

Feltene Jack og St. Malo ligger cirka 40 km fra hverandre rundt 450 km sør for New Orleans, Louisiana, på cirka 2 100 meters dyp. Prosjektet skal bestå av tre undersjøiske enheter som er forbundet med et sentralt produksjonsanlegg med en kapasitet på 170 000 fat olje og 42,5 millioner kubikkfot naturgass per dag.

Nexans' fabrikk i Halden skal designe og produsere umbilicals for kraftoverføring til feltene Jack og St. Malo i to separate lengder. I tillegg skal samme fabrikk levere de tilhørende UTH-ene (Umbilical Termination Heads). Etter ferdigstilling skal umbilicals for kraftoverføring leveres til den nye svingskiven ved Theodore Industrial Port i Mobile, Alabama, i 2013. Her skal de lagres inntil Chevron er klare til å installere dem.

Umbilicals for kraftoverføring er et kabelprodukt som Nexans var først ute med, og som samler funksjonene til kraftkabler og umbilicals i én kabel. Dette muliggjør høyspent (HV) kraftforsyning til dypvannsprosjekter. Umbilicals for kraftoverføring inneholder en rekke stålrør, fiberoptiske elementer samt signalkabler for kontroll og overvåking. Ved å slippe å transportere og installere separate umbilicals for kraftoverføring og kontroll oppnår vi en betydelig reduksjon i kostnadene for transport og installering.

"At vi ble tildelt denne store kontrakten om umbilicals for kraftoverføring til feltene Jack og St. Malo, er viktig for Nexans' utvikling. Chevron er nemlig en av de ledende lisenshaverne for dypvannsprosjekter i Mexicogolfen – en region der vi er i ferd med å bygge opp et omdømme som en sentral leverandør av undervannsteknologi," sier Ragnvald Graff, Sales & Marketing Director, Energy Division, Nexans. "Denne kontrakten er også viktig for vår strategiske tilnærming til denne regionen, siden vi tar i bruk den nye svingskiven for langtidslagring og dermed kan tilby bedre tilgang på kabel."

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Namsos, Langhus, Karmøy og i Halden. Selskapet er organisert i tre divisjoner: Energi, Tele- og installasjonskabel og Energinett. Selskapet har ca 1 360 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter totalt 23 700 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.