Nexans Norway AS

Nexans skal levere høyspent sjøkabel mellom Mallorca og Ibiza til Red Eléctrica de España (REE)

Pressemelding   •   des 20, 2011 10:30 CET

Paris, 20. desember 2011 – Nexans, en av verdens ledende eksperter på kabelproduksjon, har inngått en turnkey-kontrakt til en verdi av over 90 millioner euro med REE (Red Eléctrica de España), operatøren av det spanske kraftsystemet og eieren av kraftnettet. Ifølge kontrakten skal Nexans levere en 115 km lang høyspent sjøkabel mellom øyene Mallorca og Ibiza. Dette prosjektet inngår i investeringene som REE gjør for å knytte Balearene til kraftnettet på den iberiske halvøya, slik at øyene får bedre og mer pålitelig kraftforsyning. Ved å nå dette hovedmålet oppnår man også økt effektivitet, større besparelser og reduserte utslipp.

Tidligere i 2011 ferdigstilte REE det såkalte ROMULO-prosjektet, en 400 MW HVDC-kabel (High-Voltage Direct Current) mellom 400 kV-nettet i Spania og Mallorca. Til dette prosjektet produserte, leverte og installerte Nexans 240 km med DC-sjøkabler. Med den nye kontrakten skal Nexans sørge for at også Ibiza blir inkludert, ved å levere en 132 kV AC-sjøkabel med avansert PEX-isolasjon. 100 MW-kabelen kommer til å sette to verdensrekorder: Det blir verdens lengste høyspente AC-kabel med tre ledere, og med en installasjonsdybde på 750 meter blir den også den dypeste.

"Vi er svært glade for at vi ble tildelt denne prestisjefylte kontrakten om å bistå REE i å styrke kraftinfrastrukturen på Balearene ytterligere", sier Domenico Gerace, Sales and Marketing Director for Energy Division hos Nexans Norway. "Vi ble tildelt den nye kontrakten om AC-kabelen på grunn av vår innsats på ROMULO DC-prosjektet. Kontrakten er dessuten et solid bevis på at Nexans har evne til å designe, produsere, installere, beskytte og sette i drift turnkey-systemer med høyspente sjøkabler, og at vi kan oppfylle praktisk talt alle kundekrav til AC- eller DC-teknologi, spenning, lengde eller installasjonsdybde."

Sjøkabelen skal produseres ved Nexans' spesialfabrikk i Halden, og den skal inneholde fiberoptiske elementer fra fabrikken i Rognan. I tillegg til den 115 km lange sjøkabelen skal prosjektet omfatte en 24 km lang høyspent jordkabel med én leder fra Nexans' fabrikk i Charleroi i Belgia samt tilbehør fra Nexans Cossonay i Sveits.

Nexans' eget kabelskip, C/S Nexans Skagerrak, skal spille en sentral rolle i prosjektet: Siden skipet har en svingskive med en kapasitet på 7 000 tonn, kan det levere og installere sjøkabelen i én lengde.

På havbunnen skal kabelen beskyttes ved å graves ned. Til dette skal vi bruke CapJet, Nexans' eget nedgravingssystem.
Kabelen skal etter planen installeres i 2013 og settes i drift tidlig i 2014.

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Namsos, Langhus, Karmøy og i Halden. Selskapet er organisert i tre divisjoner: Energi, Tele- og installasjonskabel og Energinett. Selskapet har ca 1 360 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter totalt 23 700 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.