Nexans Norway AS

Nexans tildeles kontrakt til en verdi av 10 millioner euro for å levere undersjøisk umbilical til gassfeltet Marulk på den norske kontinentalsokkelen

Pressemelding   •   nov 18, 2010 14:24 CET

En 13,5 km lang umbilical for styring og kjemisk injeksjon skal knytte Marulk-feltet sammen med Alve-feltet.

Nexans, et verdensledende selskap innen kabelindustri, har inngått en kontrakt til en verdi av 10 millioner euro med FMC Technologies. I henhold til kontrakten skal Nexans designe, utvikle og produsere en statisk undersjøisk umbilical for styring og kjemisk injeksjon til gassfeltet Marulk på den norske kontinentalsokkelen (NCS).

FMC Technologies står for den undersjøiske utviklingen på Marulk-feltet på oppdrag fra prosjektgruppen for Marulk, som består av Statoil ASA, ENI Norge AS og Dong E&P Norge AS. Feltet ligger i Norskehavet, cirka 30 km sørøst for FSPO-skipet Norne (Floating Production Storage and Offloading) på 365 meters dyp. Det består av to formasjoner, Lysing og Lange, som begge inneholder gass og kondensat. I utgangspunktet omfatter Marulk-prosjektet bare produksjon fra Lysing-formasjonen, som anslås å inneholde utvinnbare reserver tilsvarende cirka 70 millioner fat olje (BOE).

Nexans' umbilical for styring og kjemisk injeksjon til Marulk skal strekkes fra Alve-feltet, som ligger 13,5 km unna. Nexans skal designe, utvikle, anskaffe, produsere, levere, teste og laste ut en skreddersydd statisk umbilical som består av stålrør for væsker og 1,5 kV kraftkabler. Prosjektet skal gjennomføres ved Nexans’ spesialfabrikk for umbilicals, som ligger i Halden, og planlagt levering er våren 2011.

"Umbilical-kontrakten for Marulk styrker det gode samarbeidet som vi allerede har med FMC Technologies og Statoil, og som har resultert i levering av flere umbilicals til Norne-området," sier Krister Granlie, Divisjonsdirektør Nexans’ Energidivisjon. "At vi stadig gjennomfører vellykkede prosjekter på den norske kontinentalsokkelen, viser at vi har evne til å designe, utvikle og produsere komplekse umbilicals til krevende offshore-installasjoner."

Kontaktperson(er):

Kommunikasjonsdirektør -