Nexans Norway AS

Nexans tildeles kontrakt til en verdi av 75 millioner euro for å levere kraftkabler, umbilicals og tilbehør til Statoils olje- og gassfelt Åsgard i Norskehavet

Pressemelding   •   nov 02, 2011 11:00 CET

Kablene som skal leveres, inngår i et større gasskomprimeringsprosjekt på Åsgard-feltet.

Nexans, en av verdens ledende eksperter på kabelproduksjon, har inngått en kontrakt med Statoil til en verdi av 75 millioner euro. Ifølge kontrakten skal Nexans designe, produsere og levere til sammen 165 km med statiske og dynamiske umbilicals og kabler for kraftoverføring samt nødvendig tilbehør til olje- og gassfeltet Åsgard i Norskehavet.

Nexans' spesialfabrikker i Halden, Rognan og Namsos samt Charleroi i Belgia skal delta i dette komplekse sjøkabelprosjektet. Nexans skal levere fire lengder – hver på 40 km – med kraftkabler og umbilicals for kraftoverføring og 2,3 km med vanlig service-umbilical.

Ragnvald Graff, Sales and Marketing Director for Energy Division hos Nexans Norway, sier: "At vi tildeles denne kontrakten for kraftkabler og umbilicals for kraftoverføring, som inngår i et større Statoil-prosjekt, er et bevis på vår kvalitet i  teknologi og produkter. Her vil Nexans i nært samarbeid med Statoil være innovative og ligge i forkant av teknologiutviklingen for å oppfylle de svært strenge kravene i prosjektet."

Olje- og gassfeltet Åsgard

Olje- og gassfeltet Åsgard ligger i Norskehavet, ca. 200 km fra kysten av Trøndelag. Det leverer rundt 28 milliarder kubikkmeter gass og 14 millioner fat kondensat, noe som tilsvarer 220 millioner fat med oljeekvivalenter.

Olje- og gassfeltet Åsgard består av: Åsgard A, et flytende produksjons- og lagerfartøy (FPSO); Åsgard B, en halvt nedsenkbar gassplattform; og Åsgard C, et skip som brukes til å lagre gasskondensat (lettolje).

Feltene Midgard og Mikkel er forbundet med Åsgard B. De er i ferd med å miste trykket som trengs for å føre brønnstrømmene tilbake til den halvt nedsenkbare gassplattformen, Åsgard B. Statoil planlegger å bruke et undersjøisk gasskomprimeringssystem for å hente ut de siste reservene fra disse feltene.

Umbilicals for kraftoverføring

Umbilicals for kraftoverføring, som Nexans var først ute med, samler funksjonene til kraftkabler og umbilicals i én kabel, noe som muliggjør høyspent (HV) kraftforsyning til dypvannsprosjekter. Umbilicals for kraftoverføring inneholder en rekke stålrør, fiberoptiske elementer, signalkabler for kontroll og overvåking samt isolerte ledere. Alt leveres fra Nexans' egne fabrikker. Ved å slippe å transportere og installere separate umbilicals for kraftoverføring og kontroll oppnår vi en betydelig reduksjon i kostnadene for transport og installering.

Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Namsos, Langhus, Karmøy og i Halden. Selskapet er organisert i tre divisjoner: Energi, Tele- og installasjonskabel og Energinett. Selskapet har ca 1 360 ansatte og er en del av Nexans konsernet med kommersiell virksomhet over hele verden og produksjon i 40 land. Konsernet sysselsetter totalt 23 700 medarbeidere og er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.