NHO

NHO fornøyd med ny IA-avtale

Pressemelding   •   feb 24, 2010 16:58 CET

- Vi er fornøyd med den nye IA-avtalen. Leger, NAV, bedriftene og arbeidstakerne må dra lasset sammen for å få ned sykefraværet. Det vi er enige om er en sterkere ansvarliggjøring av alle parter, sier administrerende direktør i NHO, John G. Bernander.
Inntil videre vil ordningen med 16 dagers arbeidsgiverperiode bli videreført. Fordelingen av den økonomiske belastningen mellom staten og bedriftene blir som før.
- I dag påfører det høye sykefraværet både bedrifter og samfunnet stor økonomisk belastning. Både bedriftene og staten har alt å tjene på å få sykefraværet ned. Det er viktig å komme raskt tilbake og beholde tilknytningen til arbeidet for mange av dem som er midlertidig syke. Fokuset i den nye avtalen er lagt på nærvær og oppfølgning og det vil være viktig i denne sammenheng. Gradert sykemelding blir hovedregel, sier Bernander.
- Tilbakemeldinger fra NHOs medlemmer har vært klare. Dialog er alfa og omega for å få ned fraværet. Den nye avtalen legger til rette for dette.

Kontaktpersoner:
Informasjonssjef Rune Nøstvik: 23088332 - rune.nostvik@nho.no