Bedre Kommunikasjon

Nils M. Apeland og Bedre Kommunikasjon øker innen foredrag, omdømmeanalyser og rådgivning

Pressemelding   •   jun 05, 2013 11:25 CEST

Bedre Kommunikasjon AS økte omsetningen med 32,5 prosent fra 2011 og omsatte for nær 2,4 millioner i 2012. Inntektene kommer fra rådgivning, omdømmeanalyse og foredrag om omdømmebygging, mediehåndtering og lederkommunikasjon.

– 2012 ble et godt år på jobb. Jeg hadde i tillegg mye ferie og underviste mye. Derfor er jeg fornøyd med resultatet. Jeg er glad for at gamle kunder kommer tilbake og at nye kunder tar kontakt. Mange synes det er fint å få hjelp av én erfaren rådgiver, og ikke nødvendigvis et stort byrå hver gang, sier Nils M. Apeland.

Faglig samarbeid med First House

2012 var Bedre Kommunikasjons andre driftsår. Nils M. Apeland er eneste ansatt i 100 prosent stilling. Ved siden av har Apeland en 40 prosent stilling som høyskolelærer ved Markedshøyskolen i Oslo der han underviser i PR og omdømmebygging. Nils M. Apeland er også assosiert partner i First House.

– Samarbeidet med First House fungerer meget godt og er lønnsomt for alle parter. Jeg er glad for å være del av en så hyggelig og flink gjeng, og vi har hatt flere fine samarbeidsprosjekter i 2012, sier Apeland.

Satser videre på omdømmeanalyse og foredrag

Bedre Kommunikasjon sine oppdrag er innen tre kategorier: Analyse, foredrag og rådgivning. Apeland planlegger å fortsette i samme spor.

– I år har jeg jobbet 10 år med omdømmeanalyser. Å gjøre en omdømmeundersøkelse er noe stadig flere virksomheter gjør for å få tilbakemeldinger på atferd, relasjoner og kommunikasjon. Jeg setter sammen analyser basert på anerkjente metoder og presenterer resultatene med klare anbefalinger, sier Apeland.

Planlegger bok i 2014

I tillegg til å tilby omdømmeanalyse og rådgivning, er foredrag et satsingsområde.

– Jeg holder mange foredrag, og møter mange spennende mennesker og virksomheter. I 2012 utviklet jeg foredraget ”Kommunikasjon – en sjefsjobb!” som handler om hvorfor og hvordan ledere kan kommunisere bedre. Dette har jeg holdt noen ganger med gode tilbakemeldinger. Nå jobber med boka med samme navn. Derfor blir det mer skriving og mindre rådgivning i 2013, noe som sikkert kommer til å føre til lavere omsetning totalt sett, sier Apeland.

Vil ikke bygge byrå

Til tross for veksten, planlegger Nils M. Apeland ikke å bygge opp et nytt, stort byrå.

– Jeg fikk være med å bygge opp Kommunikasjonsbyrået Apeland gjennom 17 år, og er takknemlig for all kunnskapen og erfaringen jeg fikk tilegnet meg der. Men det er en tid for alt. Nå trives jeg godt alene. Jeg har stor frihet og kan ta med meg jobben hvor jeg vil, hvis jeg vil. Tilknytningen til First House og Markedshøyskolen gir meg dessuten faglig og sosialt spennende kontakt med folk som er flinke på andre ting enn meg, og det er utviklende, sier Nils M. Apeland.

Ny identitet

Bedre Kommunikasjons regnskap for 2012 er belastet med ca. 1,4 millioner i lønnskostnader, en dobling fra 2011. Varekostnadene på ca. 500 000,- representerer blant annet innkjøp bistand fra samarbeidspartnere. Det er også investert i ny grafisk identitet i 2012. Den prisbelønte designeren Torgeir Hjetland i Work In Progress har laget Bedre Kommunikasjons nye logo og profil, som kommer til syne blant annet på webside, visittkort og Facebook.

Nils M. Apeland er en av Norges mest erfarne kommunikasjonsrådgivere. Han er forfatter av boka ”Det gode selskap”, Norges første bok om omdømmebygging, som kom ut i 2007. Samme år ble han tildelt Årets hederspris i Gullkorn, for sitt bidrag til utviklingen av kommunikasjonsfaget i Norge. Nils er fast kommentator i fagbladet Kommunikasjon.