Norges Kampsportforbund

NM i Wushu

Pressemelding   •   okt 28, 2012 09:36 CET

Lørdag den 26. oktober arrangerte Norges Kampsportforbund i regi av Oslo Wuhu team norgesmesterskapet i Wushu på Bygdøhus på Bygdøy i Oslo.Pokal for beste utøver gikk til Britt Miree Abrahamsen fra Bergen Wushuklubb for sin Bajiquan i kvinner åpen håndform. Alex Vu fra Oslo Wushu Team imponerte med å vinne 3 gull i Taolu, mens Milos Joksimovic også fra Oslo Wushu Team vant 2 gull i juniorklassen.

Arrangøren hadde laget et flott NM og det deltok mange nye spennende utøvere noe som lover godt for fremtiden. Foreløpig er Wushu en liten idrett i Norge, men internasjonalt er Wushu med sine 180 millioner utøvere i Kina og 45 millioner utøvere utenfor Kina i 148 land muligens den største kampidretten i verden,  og fra 2020 er det store muligheter for at wushu kommer på OL-programmet, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund som har stor tro på at wushu vil bli n stor idrett i Norge også.

Reiser til VM i tradisjonell Wushu
Til uken reiser Gine Victoria Normann fra  Bærum Kampsportklubb  som vant sølv i kvinner åpen håndform og Kim Gibsom som var arrangør for NM til Kina for å delta i tradisjonell VM i Wushu som arrangeres i Huangshan-fjellene i Kina. Gine Victoria Normann skal konkurrere for Italia, mens Kim Gibson som vant VM bronse i sist VM skal konkurrere for Norge. I Kina vil det delta 2500 utøvere fra 85 nasjoner og i sist VM var det over 40.000 tilskuere.

RESULTATER

2) Hassan Ali Iqbal, Oslo Kungfu Klubb
3) Jon Anders Reutz, Oslo Wushu Team

Wushu
Wushu er en ny og spennende konkurranseidrett i Norge som NKF er i ferd med å etablere. Norge ble offisielt medlem av International Wushu Federation (IWuF) på kongressen i Hanoi i 2005. Wushu er opprinnelig gammel kinesisk kampkunst som etter hvert har blitt en Olympisk idrett. Wushu kan spores helt tilbake til år 3000 f.kr. og er nasjonalsport i Kina. Innen Wushu finnes to hovedretninger, den klassiske som inneholder ca 500 ulike stilarter, og den moderne som er tilpasset som konkurranseidrett. I 1990 ble IWuF formelt stiftet for å videreutvikle wushu som konkurranseidrett. I dag har IWUF 148 medlemsnasjoner og idretten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ikke på OLprogrammet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Det er store muligheter at Wushu kan på møte til IOC neste år bli tatt opp på programmet fra 2020. Wushu er med sine 180 millioner utøvere i Kina, og 45 millioner utøvere utenfor kina i 148 land kanskje verdens mest utbredde kampidrett.

Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedidrettsgrener; Taolu (mønster) og Sanshou (kamp). Sanshou er en fullkontaktidrett med både slag, spark, grep og nedlegginger hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre i forskjellige vektklasser. 11 vektklasser for herrer og 3 for kvinner. Konkurransen er på tre runder a 2 minutter på en matte som er 8 x 8 meter. Den utøveren som vinner to runder vinner kampen. Utøverne blir tildelt 3, 2, eller 1 poeng utfra hvor avanserte teknikkene er.

Taolu er en oppvisningsidrett hvor man viser wushu teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Man får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM.

Flere bilder fra NM finner du her

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.