Active 24

.no blir tilgjengelig for alle

Pressemelding   •   apr 15, 2014 16:10 CEST

Dette ser vi i Active 24 frem til: Vi har lenge ønsket at .no-domenerskal være tilgjengelig for alle. Endelig blir dette en realitet!

Åpen høring

Norpol (rådgivende organ for regelverksutvikling) anbefalte høsten 2013 at .no skulle bli tilgjengelig også for privatpersoner. Norid har i vinter arrangert en åpen høring hvor både privatpersoner og bedrifter ble invitert til å si sin mening i saken. Resultatet er entydig: Det er klart flertall for frislipp.

Din identitet på internett

Et domene benyttes til å skape identitet på nettet. Du kan lage ditt eget nettsted (for eksempel en blogg), og ikke minst: Du kan ha en egen e-postadresse som du har full kontroll over uavhengig av arbeidsgiver etc.

For mange er det også attraktivt å ha et domene som tydelig signaliserer tilhørighet til Norge. Hittil har privatpersoner vært henvist til kategoridomenet .priv.no, eller man har måttet ta til takke med .net, .com og lignende.

Stabilt og sikkert

-Et norsk domenenavn er stabilt og blant de sikreste i verden, og vi er veldig glade for at vi nå kan utvide tilbudet til privatpersoner, sier Hege Ossletten, fungerende daglig leder i Norid.

Ingen fortrinnsrett

Alle skal ha like muligheter når tildelingen starter. Den første bølgen av søknader vil gå inn i en loddtrekning, slik at det blir en rettferdig konkurranse om navn som flere har lyst på.

Det vil ikke gjelde noen form for fortrinnsrett til private domenenavn, slik det heller ikke gjør for andre domenenavn. Det betyr at alle kan søke om et hvilket som helst navn. Den som skal skaffe seg et domenenavn må bare passe på at navnet ikke er i strid med norsk lov eller bryter med andres rettigheter.

Kilde: Norid

Active 24
Active 24 er en ledende europeisk leverandør av komplette, kostnadseffektive webhotell-tjenester til små og mellomstore bedrifter, og kombinerer høykvalitets tjenester med et brukervennlig kontrollpanel og profesjonell lokal support.

Active 24 ble etablert i 1998, og har hovedkontor i Oslo. Vi opererer i flere europeiske land, og har kontorer i Norge, Sverige, Polen, Spania, Serbia og Tsjekkia som betjener over 300.000 kunder. Active 24 er en del av Visma Gruppen.

Les mer på: www.active24.no