Nokian Tyres

Nokian Hakka Blue til topps i sommerdekktest

Pressemelding   •   mar 21, 2012 16:11 CET

Nye Nokian Hakka Blue gikk helt til topps med 9,2 poeng i NAF/Motors store sommerdekktest. Nokian Hakka Blue delte førsteplassen med to andre dekkmerker, men var alene om å hente topp score med 10 poeng i fire av testens 8 kategorier.

”Nokian Hakka Blue gir den aller beste kjørefølelsen på våt vei. Bremser godt både på vått og tørt underlag,” skriver bl.a. VG i sin kommentar om dekket fra NAF/Motors test. Det blir også nevnt spesielt at støynivået er lavt.

I en kommentar sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, bl.a. at ”vinnerne skiller seg ut ved at de klarer å ha gode egenskaper i alle kategoriene.”

I testen er hvert dekk bitt testet på våt og tørr asfalt med bremsing, vannplaning og grep i kritiske manøvre, i tillegg til rullemotstand, komfort og støy. Testen har lagt mest vekt på egenskapene på våt vei – en kritisk kategori for sikkerheten på veien.

Nokian Hakka Blue fikk topp score med 10 poeng i hele fire kategorier: Bremsing, grep i kritiske manøvre og subjektiv kjørefølelse på våt vei, i tillegg til subjektiv kjørefølelse på tørr vei.

Topp også i Finland

Også i Finland hentet Nokian Hakka Blue delt 1. plass i Tekniikan Maailmas test, der dekket fikk spesielt god karakter for våtgrep, bremsing, kjørefølelse og kjøreegenskaper på vått underlag.

”Styrefølelsen er samtidig rask, følsom og robust, men likevel harmonisk. Dekket overrasker aldri føreren,” skriver bladet.

Tetplassering i Sverige

I Vi Bilägares sommerdekktest kom Nokian Hakka Blue på delt 2. plass med 3,9 av 4,0 mulige poeng. Dekket scoret spesielt høyt på bremsing, grep i kurver og kjøring på våt vei.

”Det er en fryd å presse Nokian. Det svikter ikke. Styrer perfekt og holder sporet i svinger. Dekket er fremfor alt meget godt på vått føre, og vi vurderer det som et sikkert og stabilt sommerdekk,” skriver Vi Bilägare.

De positive testresultatene for  det nye Nokian Hakka Blue er enda en bekreftelse på viktigheten av å utvikle også sommerdekk spesielt for nordiske vær- og føreforhold. Nokian Hakka sommerdekk gir sikre kjøreegenskaper uten overraskelser over et bredt temperaturspekter og har svært gode våtegenskaper. Dekkene er meget slitesterke, og egner seg spesielt godt på grove nordiske asfaltveier og grusveier.

Suksess på Kontinentet

Nokian Tyres skreddersyr sine produkter for ulike forbrukerbehov på ulike markeder. Mens Nokian Hakka-produktene er overlegne for nordiske vær- og føreforhold, er det også utviklet egne produkter tilpasset sentraleuropeiske kjøreforhold, som er helt forskjellig fra forholdene i Norden.

Nokian Z G2, som er et høyhastighetsdekk for Sentraleuropa, vant sommerdekktesten i Auto Bild, Europas største bilmagasin, og Nokian sommerdekk for kontinentale kjøreforhold gikk dessuten til topps i tester i Auto Zeitung og Gute Fahrt.

Auto Zeitung har testet 8 dekk i dimensjon 185/60 R15H, og på første plass for mindre personbiler kom Nokian H. Også Nokian V har oppnådd gode resultater i tester i tyske motorblader.

Bilder:

www.nokiantyres.com/HakkaBlue

www.nokiantyres.com/nokianzg2

www.nokiantyres.com/testingsummer

Video - Nokian Z G2 in action:

Video - Nokian Hakka Blue in action:

Video - Nokian Tyres sommerdekkampanje 2012 “Enjoy the water”:

Mer informasjon om sommerdekk:

Mer informasjon:

www.nokiantyres.no

Salgssjef Tron Gulbrandsen, Nokian Dekk AS, tlf. 64 84 77 00 – tron.gulbrandsen@nokiantyres.com

Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. Juha Pirhonen puh. +358 10 401 7708
juha.pirhonen@nokiantyres.com

Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri@nokiantyres.com

Nokian Tyres er eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer seg om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt traktorer og tunge arbeidsmaskiner markedsføres hovedsakelig i områder med snø og skoger, og med krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som omfatter over 770 avdelinger i 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 ble 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500.