Bauer Energi AS

Nordens største VRF-anlegg i Lyngdal

Pressemelding   •   aug 22, 2012 11:12 CEST

I desember 2012 åpner Norgesgruppen Alleen shoppingsenter i Lyngdal. Norgesgruppen har valgt LG Multi V III HR til det 18.000 kvadratmeter store senteret.

Stanley Pettersen hos teknisk entreprenør ERV Teknikk i Lyngdal forteller at det var flere grunner til at Norgesgruppen valgte dette varmepumpe systemet.
- Det er et energieffektivt system som tar lite plass og er lett å installere. Det er en varme- og klimaløsning som takler utfordringene store shoppingsentre har med varme- og klimakontroll. Med dette systemet vil Alleen shoppingsenter få mulighet til stabil og riktig temperatur bestemt av hver enkelt leietaker.

Bedre inneklima og større trivsel
Dette vil føre til bedre inneklima og større trivsel for kunder og ansatte. Systemet kan flytte og gjenvinne energioverskudd fra belysning, mennesker og maskiner i en del av bygget og bruke dette til oppvarming i en annen del av bygget.
- Vi kan for eksempel flytte overskuddsvarme fra 2 etg. og bruke dette til oppvarming i 1 etg. forklarer Pettersen.

Enkelt og sikkert
Varmepumpen LG Multi V III HR er et bra valg for oss som teknisk entreprenør forteller Pettersen. Den er både enkel å montere og mindre plasskrevende. Selv ved montering av anlegg i denne størrelsen blir det svært lite lodding og varmearbeider for å installere systemet. LG Multi V III HR har en større fleksibilitet og gjør montering enklere. Den henter energi fra luften og omgivelsene både ute og inne. Dermed blir det ikke nødvendig med boring av energibrønn.

Energiforbruket fordeles etter faktisk forbruk
Energiforbruket til kjøling og oppvarming kan enkelt fordeles etter faktisk forbruk hos hver enkelt leietaker. For oss er det også greit å vite at hele systemet kan kontrolleres og overvåkes via SD-anlegg (AC Smart II, BACnet, LonWorks, Modbus), opplyser Pettersen.

Høy energieffektivitet med gjenvinning - COP inntil 7,1
LG Multi V III leveres med varmekapasitet fra 25kW til 252 kW og kjølekapasitet fra 22 kW til 224 kW. Ved å kombinere flere anlegg kan man få så stor effekt som man ønsker.
For hver kW som tilføres kan man få inntil 7 ganger så mye varme- og kjøleeffekt igjen. Løsningen kan oppfylle alle krav i henhold til nye byggforskrifter (TEK10).
Varmepumpen passer like godt til leiligheter, kontor- og næringsbygg.

Fakta om Alleen shoppingsenter
Alleen shoppingsenter Lyngdal har et areal på totalt 18.000 m2 fordelt på to etasjer og vil få den største installasjonen med LG Multi V III HR i Norden.

• Varme og kjøling i ventilasjonsanlegg be-står av 12 stk. LG Multi V III med totalt 672 kW kjøling og 756 kW varmekapasitet fordelt på 4 stk. Cowent ventilasjonsanlegg med DX-batteri.
  • Varme og kjøling i butikkene har 6 stk. LG Multi V III HR med totalt 336 kW kjøle- og 378 kW varmekapasitet fordelt på 56 inne-deler for lokal kjøling og oppvarming i bu-tikker.
  • LG Multi V III HR er en komplett varme- og klimaløsning med varmegjenvinning som kan kjøle, varme og produsere varmtvann på samme tid.
  • Løsningen kan levere inntil 100 % av var-mebehovet ned til – 20 °C. Systemet har en COP på inntil 7,1 ved samtidig kjøle- (40 %) og varmedrift (60 %).

Bauer Prosjekt
Bauer Energi avd. Prosjekt arbeider med å finne de beste og mest kostnadseffektive løsningene for både installatørene og deres kunder, sier Ronny Kolstad hos Bauer Energi avd. Prosjekt.

Bauer Energi AS - Offisiell distributør av varmepumpe og aircondition i Norge.