Eniro

Nordmenn er treningsgale i januar

Pressemelding   •   feb 08, 2013 13:13 CET

Gulesider.no brukes ukentlig av 1, 2 millioner nordmenn og i tillegg benytter opp mot 500 000 av oss Gule Sider på mobilen. Gule Siders søketall, som baserer seg på lokale søk fra hele landet, gir derfor en god indikasjon på hva slags tjenester og produkter nordmenn er mest opptatt av.

Sammenlignet med siste måned i fjor viser Gule Siders søketall at det er folk i Hordaland som er mest ivrig på trening i januar. Søk etter treningssentre økte med 150 prosent fra måneden før og søkeordet ”trening” hadde en økning i Hordaland på hele 300 prosent hos Gule Sider.

–Januar er måneden alle skal begynne å trene igjen, ribbefettet skal bort og vi ser at søk etter treningsrelaterte produkter og tjenester skyter i været. Hordaland er der det søkes klart mest knyttet til trening tett fulgt av folk fra Rogaland, forteller Håvard Skaug, leder for Gule Sider.

Folk fra Trøndelag er de som er minst opptatt av trening skal vi tro søketallene fra Gule Sider. Oslo-folk havner på en tredjeplass.

Strandkroppen er kanskje målet

Søk relatert til reiser og reiseplanlegging gjør også et kraftig byks i januar måned. Av de fire mest folketette områdene i Norge er det folk fra Hordaland som søker mest etter reiser også. Søk etter reisebyrå i dette fylket økte med 386 prosent hos Gule Sider sammenlignet med måneden før.

- Det søkes mest etter reisebyrå, reiseforsikring, turoperatører, og reiseplanlegger, så det er klart at mange enten forbereder ferien eller en snarlig tur til andre breddegrader. Kobler vi treningslyst sammen med søk på reiser kan det tyde på at strandkropp er et mål med treningen , sier Skaug.

På landsbasis er det jevnt over mange reisesøk i januar sammenlignet med forrige måned, og bak bergenserne er det Oslofolket, fulgt av rogalendingene som er mest reiselysten. Også her ligger trønderne nederst.

For mer informasjon:

Håvard Atle Skaug, Head of Product Management Gule Sider

Mob. 991 59 967 / havardatle.skaug@eniro.com

Renate Morken, presseansvarlig Gule Sider/Eniro Norge, mob: 476 03 968,

e-post: renate.morken@eniro.com

Om Eniro/Gule Sider:

Eniro er Nordens største søkeselskap. Ved å bruke Eniros tjenester kan både bedrifter og privatpersoner på en enkel måte finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annonsørene kan aktivt markedsføre seg for kjøpeklare forbrukere og bedrifter, og dermed få nye kunder og økt fortjeneste. Eniro har rundt 3200 ansatte i Norden og Polen, og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2012 var Eniros inntekter 3999 MSEK, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 976 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.eniro.com