Holiday Autos Nordic

Nordmenn leier bil i ferien selv om det er venstretrafikk

Pressemelding   •   feb 02, 2011 15:53 CET

Sør-Afrika og Thailand er blant de reisemål som øker i popularitet blant nordmenn – men destinasjonene stiller et spesielt krav for de som skal leie bil. Både Sør-Afrika og Thailand er spennende destinasjoner å utforske med leiebil, men begge har venstretrafikk. En ny undersøkelse viser at venstretrafikk ikke skremmer nordmenn. Mer enn fire av ti nordmenn uroer seg ikke for å leie bil til tross for at det er venstretrafikk.

– Vi ser at fler nordmenn velger å leie bil i Sør-Afrika. Det er også populært å leie bil i Thailand til tross for venstretrafikken, sier Anna Madsen, nordisk Markedssjef i holiday autos.
– Begge land er også flinke til å tilpasse seg etter turistene, og har i mange tilfeller skiltet ekstra i trafikken.

Mer enn hver tredje nordmann kjenner dog en viss uro ved å leie bil når de må forholde seg til venstretrafikk. Samtidig sier de at de kunne tenke seg å leie bil til tross for at det er venstretrafikk.
– Vår erfaring er at man fort tilpasser seg etter trafikken, men for den som er litt urolig kan det være verdt å hvile en times tid etter en lang flyvning, slik at man er føler seg uthvilt når man setter seg bak rattet, sier Anna Madsen.
– I begynnelsen kan det være enklere å kjøre bilen på en veltrafikkert vei for da har man mulighet til å følge kjøremønsteret til bilene som kjører foran. Dersom man synes det er uvant å gire med venstre hånd, er det også mulig å velge en feriebil med automatgir.

Hvordan forholder du deg til å leie bil i land med venstretrafikk?
Jeg leier bil og uroer med ikke mer enn vanlig – 43 prosent
Jeg leier bil, men uroer meg mer enn vanlig – 38 prosent
Jeg leier ikke bil på grunn av venstretrafikken – 18 prosent
Jeg leier ikke bil – 1 prosent

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2010 og 2580 nordmenn svarte på spørsmålene.

Link: http://www.holidayautos.no/Pages/PressArchive/prm110201/Default.aspx

Om holiday autos
holiday autos er verdens største leiebilformidler med leiebiler på flere enn 5000 destinasjoner rundt omkring i verden. I Norden finnes holiday autos i Sverige, Norge, Danmark og Finland. holiday autos er et heleid datterselskap av holiday autos international som eies av Sabre Holdings, et av verdens største reiseselskap. www.holidayautos.no