Eniro

Nordmenn og svensker er opptatt av jul, mens dansker er opptatt av nyttårsfesten.

Pressemelding   •   des 19, 2013 10:26 CET

Om man ser på hvilke søk som øker mest i desember* er nordmenn og svensker opptatt av julehandel og juletrær, mens danskene leter etter fyrverkeri til nyttårsaften.

En sammenligning av søkene på Gule Sider og deres søsterselskap i Sverige og Danmark, viser at det er forskjell på hvordan vi prioriterer julehøytiden. Juletrær er noe alle trenger, men mens vi nordmenn er opptatt av å finne spesifikke butikker, er svenskene på jakt etter leker og danskene ser ut til å føle et behov for skikkelig fyrverkeri til å smelle inn det nye året med.

- Det viser seg at svensker og nordmenn er mer like enn hva vi kanskje tror. Danskene derimot, har andre ting på lista. Det vi har til felles er at vi alle er ganske konkrete i våre søk, og vi vil finne det i vår nærhet. Nesten 60 prosent av alle søk på Gule Sider er lokale, sier leder for Gule Sider, Håvard Skaug.

Søk som øker mest i Sverige

1.  Julgranar

2.  Vårdcentral

3.  Snöskottning

4.  Tryckerier

5.  Leksaker

6.  Systembolaget

7.  Bilprovning

8.  Trävaror

9.  Bostadsföretag

10.  Jultallrik

Søk som øker mest i Norge

1.  Juletre

2.  Kitchen

3.  Fotobutikk

4.  Parfymeri

5.  Norwegian

6.  Aces Shops

7.  Mester Grønn

8.  Glassmagasinet

9.  Snørydding

10.  Sport1

Søk som øker mest i Danmark

1.  Fyrverkeri

2.  Bakeri

3.  Juletrær

4.  Fotbehandling

5.  Nyttårsmeny

6.  Marc Jacobs

7.  Trefelling

8.  Slamsuging

9.  Transportfirmaer

10.  Vinduspussere

*Bygger på antall søk på eniro.se, krak.dk og gulesider.no i desember sammenlignet med de to siste ukene i november.

Eniro er den lokale søkemotoren. En smart snarvei til det du trenger, i din nærhet eller dit du skal. Eniro er Nordens største søkeselskap. Ved å bruke Eniros tjenester kan både bedrifter og privatpersoner på en enkel måte finne de produkter og tjenester man er interessert i, uansett om kanalen er internett, katalog eller mobil. Annonsørene kan aktivt markedsføre seg for kjøpeklare forbrukere og bedrifter, og dermed få nye kunder og økt fortjeneste.
Eniro er ett av de største lokale søkeselskapene i Norden og Polen, og selskapet har rundt 3200 ansatte, og har vært notert på Nasdaq OMX Stockholm siden 2000. I 2012 var Eniros inntekter 3999 MSEK, med et resultat før avskrivninger (EBITDA) på 976 MSEK. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Mer om Eniro på www.enirogroup.com.

Eniro – Oppdag nærheten. Søk lokalt.