Ving Norge AS

Nordmenn sikrer seg sol og varme

Pressemelding   •   apr 24, 2013 09:04 CEST

En kald vinter og vår, i tillegg til dårlige norske somre gjør at vi nordmenn ønsker å sikre oss sol og varme i ferien. Nå begynner utvalget å minske, spesielt i fellesferien.

– Sommersalget går veldig bra og i fellesferien er rekordmange reiser solgt. Nordmenn bestiller sommerferien sin tidlig og er villige til å betale for kvalitet, sier markeds-og kommunikasjonsdirektør i Ving, Tonje Fossum.

Anbefaler å bestille raskt

Vings beste familiehotell, Sunwing Family Resorts, har hittil hatt en salgsøkning på nærmere 30 prosent. Noen av hotellene er snart fullbooket i fellesferien, blant annet Sunwing Makrigialos Beach på Kreta og Sunwing Alcudia Beach på Mallorca. Også Vings hotellkonsept for de som reiser uten barn, Sunprime Hotels, har hatt en sterk salgsøkning på nærmere 80 prosent hittil i år.

– For de som ikke har bestilt årets sommerferie anbefaler vi å gjøre det raskt, i hvert fall hvis man har bestemte preferanser på reisemål og hotell, sier Fossum.

Tyrkia, Mallorca og Rhodos er de mest populære charterreisemålene i fellesferien, men disse har også stor kapasitet. Det er færrest reiser igjen til Kos i Hellas og Hurghada i Egypt.

Velger man å legge ferien sin til april eller mai, får man mye igjen for pengene, og kan gjøre gode kjøp blant annet til Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels.

Vi reiser lengre, også om sommeren

Ving har et bredt utvalg av eksotiske reisemål, også om sommeren. Nå ser de at stadig flere velger å reise lengre i sommermånedene.

– Antall kunder som reiser til eksotiske reisemål med våre rutefly-løsninger har økt med over 70 prosent sammenlignet med i fjor sommer. Stadig flere av våre kunder vil til reisemål utenfor Europas grenser, sier Fossum.

Grunnen til den kraftige økningen er blant annet fordi å reise lengre både er blitt enklere og billigere. De siste årene har det blitt bedre flyløsninger med kortere flytider, noe som også har ført til lavere priser.

– Vi ser at salget til reisemål som Maldivene, Bali og Seychellene har økt betydelig i sommerhalvåret, men spesielt skiller Florida seg ut. Dit har salget av familieferier doblet seg. Det er blant annet fordi det er flere direkteruter fra Oslo til New York og så videre til Florida, sier Fossum.  Og legger til at med en ny direkterute til Fort Lauderdale neste vinter, blir det enda enklere å reise med Ving, til enda lavere priser.

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig. Ving er bransjevinner i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.