Eniro

​Nordmenn vil helst handle lokalt hos den lokale kjøpmannen – ikke kjedebutikken

Pressemelding   •   nov 03, 2016 11:17 CET

(Oslo, 3. november 2016) Nordmenn vil gjerne handle lokalt og foretrekker å ha spesialforretninger fremfor kjedebutikker i nærområdet. Hele 4 av 10 sier forretrekker nærbutikker og spesialforretninger i nærområdet, mens kun 2 av 10 foretrekker kjedebutikkene.

Store kjøpesentre og kjedebutikkene etablering også utenfor de store handlegatene har lenge utgjort en trussel for nærbutikkene og de små lokale spesialforretningene. Likevel ser det ut som nordmenn verner om sin lokale kjøpmann. Hele 38 prosent sier i en ny undersøkelse YouGov har utført for Gule Sider at de foretrekker nærbutikken og spesialforretninger foran kjedebutikken.

- Dette er gode nyheter for alle små lokale butikker og spesialforretninger der ute. Jeg tror også det er uttrykk for at folk ønsker seg et variert nærområde hvor det både er rom for spesialforretningen med sjel og den billige matvarekjeden, sier kommunikasjonssjef i Eniro, Renate Morken.

Både kvinner og menn foretrekker nærbutikken og spesialforretningen. Det er kun blant de aller yngste i alderen 18-34 år hvor flere foretrekker kjedebutikker.

- Dette kan nok ha sammenheng med både inntektsnivå og livssituasjon, den yngste aldersgruppen har generelt sett et lavere inntektsnivå og er nok derfor mer opptatt av pris enn utvalg og identitet, og de har ikke knyttet seg til et nærmiljø på samme måte som de som er noe eldre, sier Renate Morken.

Dagligvarer og restauranter/cafeer viktigst

Blant de som foretrekker lokale nærbutikker og spesialforretninger er det dagligvarebutikker flest (69 %) ønsker seg i nærområdet. På 2. plass følger restauranter og cafeer (51 %), mens bolig/interiør (19 %) og leketøy (12 %) anses som minst viktige å finne lokalt.

– Et vitalt og yrende butikk- og restaurantliv er viktig for lokalmiljøet, jeg tror det er med på å både gjøre livet enklere og mer praktisk, men også mer sosialt ved at man kan gå på cafe og spise ute der man bor, sier Morken.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 6-10. oktoberl 2016 gjennomført til sammen 1005 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år

For mer informasjon:
Renate Morken, kommunikasjonssjef
Mobil 476 03 968/ e-post renate.morken@eniro.no

Eniro er et ledende søkeselskap for personer og bedrifter i Norden. Med kvalitetssikret innhold og uovertruffen brukeropplevelse inspirerer Eniro til lokale oppdagelser og bidrar til et levende lokalmiljø. Eniros innhold er tilgjengelig på nett- og mobiltjenester, trykte kataloger og nummeropplysningstjenester. I Norge står Eniro bak kjente søketjenester som Gule Sider, Proff og Ditt Distrikt. Enirokonsernet har rundt 1700 ansatte i Sverige, Norge, Danmark, Polen og Finland. Selskapet er notert på Nasdaq OMX Stockholm (ENRO) og har hovedkontor i Stockholm. Les mer om Eniro på enirogroup.com.