HomeNet

Norge blant de fremste på internettbruk

Pressemelding   •   feb 20, 2013 11:21 CET

I følge Internet World Stats er Norge blant de fremste på internettbruk i Europa, kun slått av Island og Monaco.

Nesten alle bruker internett. Det vil si: 96,9 % av nordmenn bruker nettet i følge statistikknettsiden Internet World Stats. Dette er tredje høyest i Europa, kun Island og Monaco ligger høyere.

Statistikken viser hvor viktig internett er blitt for oss. Bare tanken på å være uten nett er skremmende for nordmenn flest, og bredbånd-leverandører som oss får virkelig høre det om vi ikke leverer kvaliteten som forventes, sier Nina Vesterby, leder for Broadnet Privat.

- Og slik skal det også være! Internett er som strøm og vann for norske husholdninger; det skal bare funke. Og det er vår jobb å sørge for at det skjer, fortsetter Vesterby.

Østblokkland sliter

Statistikken viser også at i store land som Russland (47,7 %) og Ukraina (34 %) er det veldig mange som ikke får eller har tilgang på det vi i Norge ser på som en selvfølge. Kosovo er lavest med kun 20 % internett-penetrasjon.

- Statistikk er lett å trekke på skuldrene av, men det er jo faktisk 20 millioner mennesker bare i Ukraina som ikke har internett. Og med tanke på hva internett skaper av innovasjon, demokrati og folkeopplysning er det jo litt trist at mange av de fattigste landene ikke har høyere bruksandel, avslutter lederen for Broadnet Privat.

Gjennomsnittet for Europa totalt ligger på 63 % penetrasjon noe som betyr at det er 300 millioner europeere som ikke har internett. Totalt i verden er tallet 34 % og antallet uten nett i overkant av 4,5 milliarder.

Om Broadnet

Broadnet Privat tilbyr bredbånd til privatmarkedet. Våre kunder betaler en fast månedspris uavhengig av hastighet, og vi leverer så høy hastighet som det er mulig å få på den aktuelle adressen.

Broadnet har lang tradisjon for å levere høy kvalitet og yte et høyt service-nivå.