Norges Kampsportforbund

Norge fikk stor politisk støtte for sitt forslag på WTF Kongressen i Mexico

Pressemelding   •   jul 16, 2013 06:28 CEST

Kongressen til World Taekwondo Federation (WTF) som nå består av 205 medlemsland ble avholdt på Puebla Exhibition Center i Mexico søndag 14. juli.

President Trond Berg i Norges Kampsportforbund holdt først et innlegg på head og team møtet, og deretter et innlegg på selve kongressen. President Trond Berg er for det nye Grand Prix systemet som skal implementeres, men mener at dette vil bli veldig dyrt for de fattige landene hvis de skal delta på alle konkurransene for å samle seg nok poeng til å kunne delta i Grad Prix. President Trond Berg  mener at de nasjoner som klarer å kvalifisere seg til Grand Prix skal få en kompensasjon.

President Trond Berg fikk stor applaus og mye støtte for forslaget. President Dr. Chungwon Choue for World Taekwondo Federation som ble gjenvalgt for fire nye år lovte at WTF skal se nærmere på forslaget til Trond Berg.

Manchester City skal være den første arrangøren av Grad Prix den 13.-15. desember 2013. Ellers er skal VM i mønster arrangeres på Bali 31. oktober – 3. november 2013. Abidjan på Elfenbenskysten skal arrangere VM for lag 28-30. november.  New Taipei City skal arrangere Junior VM og OL-kvalifisering for ungdoms-OL som arrangeres i Nianjing i 2014.

Kongressen godkjente også at nå vil det bli mulig med et åttekantet konkurranseområde for å gjøre taekwondo ennå mer publikumsvennlig.

Valg
president Dr. Chungwon Choue som har sittet i 11 år ble enstemmig gjenvalgt etter Moon-Jon Hong trakk sitt kandidatur. Styret består av fire representanter fra Asia, fire fra Europa, tre fra USA, to fra Afrika og en fra Oseania. Den komplette listen er  :
- Mohamed Ahmed Khalifa Al Sulaiti QAT
- Hazem Ahmed Awaad Naimat JOR
- Kyu Seok Lee KOR
- Kook Hyun Jung KOR
- Metin Sahin TUR
- Jesús Castellanos ESP
- Anatoly Terekhov RUS
- Roger Piarulli FRA
- Juan Manuel Delgado MEX
- María Borello GUA
- Dai Won Moon MEX
- Driss El Hilali MAR
- Issake Ide NIG
- Tae Kyung Kim NZ

Nordisk møte
I forbindelse med VM ble det arrangert et nordisk møte før kongressen som Trond Berg fra Norge ledet. De nordiske landene forpliktet seg til å satse på nordisk mesterskap på Island i 2014. Island kommer med endelig dato for mesterskapet. Andre saker som ble tatt opp på nordisk møte kommer senere.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.