Norges Bowlingforbund

Norge håper på bowlingmedaljer i World Games i Colombia

Pressemelding   •   jul 30, 2013 11:49 CEST

World Games 2013 arrangeres i Columbia. I bowling deltar det en kvinne og en mann fra hvert land, og det skal spilles single og mix double. Norge har kvalifisert seg fra Europa, og stiller med et sterkt lag med medaljeambisjoner: Mads Sandbækken fra Frogner BK og Andrea E. Hansen fra Vågan BK. Begge spillere er norgesmestre flere ganger  -  se også bildet som viser begge spillere som NM-vinnere 2012.

I tillegg har begge spillere også internasjonale meritter, spesielt Mads Sandbækken som har vunnet flere internasjonale titler  -  blant annet EM Single 2007 og 2011, foruten U23 VM i 2006.

Sportssjef Erik Garder hos Norges Bowlingforbund, som bistår som støtteapparat under turneringen i Columbia, har god tro på de norske spillerne: "Norge bør absolutt kunne være med i toppen under årets World Games, spesielt i mix og herresingle. Andrea er ennå juniorspiller, og det vil derfor være litt mye å forvente henne helt i toppen i damesingle", sier Erik Garder. "Men konkurransen vil være en fin erfaring for henne, og på sikt har Norge trolig en fremtidig toppspiller i det nordnorske stortalentet. For Mads Sandbækken vil World Games dessuten være en fin oppkjøring til årets store mål: VM i USA senere i august, og Mads bør absolutt kunne levere bra i Columbia" avslutter sportssjefen.

Norge Bowlingforbund (NBF) står ansvarlig for seriespill over hele landet. Toppdivisjonen heter "Umbroligaen", er landsdekkende og omfatter 10 lag på herresiden og 8 lag på damesiden. Herrene har også 1. til 3. divisjon  -  mens kvinnene tilbys 1. og 2. divisjon. De laveste divisjonene er regionale. Totalt deltar cirka 300 lag i det årlige seriespillet; i tillegg kommer flere hundre turneringer av ulik størrelse.

Det store målet på herresiden er VM i Las Vegas 2013; hvor ambisjonene er medaljer.

Rekruttering er et hovedmål for NBF. Flere kvinner og flere juniorer av begge kjønn har høy prioritet. Bowling er en sosial idrett som passer de aller fleste; både unge og gamle, noe NBF ønsker å få kommunisert i større grad, blant annet via målrettet aktivitet mot skoler.