Norges Kampsportforbund

Norge imponerte i Kendo

Pressemelding   •   okt 23, 2012 07:15 CEST

Marie Nørvåg fra Kristiansand fra Kristiansand Kendo Klubb vant gull, mens Marianne Skiftesvik fra OSI vant bronse i kvinneklassen.  Dette er ingen tilfeldighet at jentene vinner sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportfobund. I mars vant Marianne Skiftesvik NM gull i åpen klasse etter at hun vant over en Norges beste herreutøI helgen vant norske kendoutøvere gull og bronse i kvinneklassen i Stockholm Open i Kendo.vere i finalen.

Hva er Kendo
Kendo er en japansk kampsport som har utviklet seg på grunnlag av Samuraienes sverdkunst. Siden stålsverdet er byttet ut med sverd av bambus og at utøverne bruker rustning er Kendo blitt en tøff fullkontaktsport.

En kamp er på 5 minutter, og konkurranseområdet er på 11x11 meter. Den utøveren som først får inn 2 poeng vinner kampen. For å få poeng må man utføre et tydelig og kraftfullt angrep mot godkjente treffpunkter. For å få godkjent et treff må to av de tre dommere som dømmer godkjenne treffet.

Det internasjonale Kendoforbundet IFK ble stiftet i 1970, og det første verdensmesterskapet ble arrangert det samme året i Tokyo. VM arrangeres hvert tredje år. Neste VM arrangeres 23.-28. mai i Novara i Italia hvor blant annet Norge skal delta. På verdensbasis er det over 10 millioner utøvere som trener Kendo.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.