Norges Kampsportforbund

Norge kom på en sterk sjetteplass i Taekwondo-EM i Spania

Pressemelding   •   mai 01, 2013 13:15 CEST

Nina Bansal fra Mudo Torshov, og Joachim Wien fra Hwa Rang fra Drammen var i aksjon i dag i Taekwondo-EM i mønster som arrangeres i Alicante i Spania hvor de kom på en sterk sjetteplass i par. Nina og Joachim klarte å kjempe seg til en finaleplass etter de innledende rundene.

De åtte beste parene kommer til finalen og i finalen ble det en skjetteplass. Tyskland vant klassen, mens Spania kom på andre plass. Tyrkia og Italia vant hver sin bronsemedalje. EM fortsetter i morgen med individuelle klasser. Nina og Joachim har som målsetting å kjempe om medaljer i morgen.

Det deltar 310 utøvere fra 25 nasjoner i Europamesterskapet noe som er en økning på 25 prosent i forhold til EM i 2011.

Taekwondo og konkurranser
Det er i hovedsak to ulike konkurranseformer i taekwondo: mønster og kamp.

• Mønster: Utøvere konkurrerer mot hverandre ved enkeltvis å fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

• Kamp: Utøverne konkurrerer direkte mot en motstander. Konkurransen er oppdelt i vektklasser for kvinner og menn. Man konkurrerer tre runder à to minutter. Den som får inn flest treff på motstanderen, alternativt knock-out, vinner kampen.

ITF praktiserer semikontakt, mens WTF praktiserer fullkontakt. Det er WTFs konkurranseform som står på OL-programmet.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.