Miljøpartiet De Grønne

Norge må presse på for frigivelse av Nora

Pressemelding   •   des 21, 2009 08:11 CET

Den norske Greenpeace-aktivisten Nora Christensen er varetektsfengslet i tre uker med brev- og besøksforbud etter en fredelig aksjon under klimatoppmøtet. Miljøpartiet De Grønne ber utenriksminister Jonas Gahr Støre legge press på danske myndigheter, og har skrevet et åpent brev til Gahr Støre.

Åpent brev fra Miljøpartiet De Grønne til utenriksminister Jonas Gahr Støre

Norge må presse på for frigivelse av Nora

Den norske Greenpeace-aktivisten Nora Christensen er varetektsfengslet i tre uker med brev- og besøksforbud. Miljøpartiet De Grønne ber Utenriksdepartementet v/ statsråd Jonas Gahr Støre om å legge press på danske myndigheter for å la henne få en jul i frihet.

Iført gallakjole snek Nora Christensen seg inn på det danske slottet sammen med to andre Greenpeace-aktivist og viste frem en plakat med budskapet «Politicians talk, leaders act» under klimatoppmøtet. Danske myndigheter har reagert skarpt og vil at småbarnsmoren skal holdes i varetekt hele julen.

Vi mener det er absurd at Nora må tilbringe tre uker i varetekt med brev- og besøksforbud. Hun har ikke truet noen – alt hun har gjort er å rette fokus mot klimakrisen på en fredelig og original måte. Ingen ble skadd, så hvorfor skal hun bli behandlet så strengt? Miljøpartiet De Grønne er sjokkert over denne hevnaksjonen fra danske myndigheter.

Aksjonen var åpen og fredelig, og det er ingen grunn til å frykte forspilte bevismaterialer, Da er brev- og besøksforbud i julen et grovt overtramp. Norske myndigheter kan ikke stilltiende godta at en norsk statsborger blir behandlet på en slik måte. Vi forventer at Jonas Gahr Støre tar grep og eventuelt ber om å få Nora Christensen utlevert til Norge.

Vi håper utenriksministeren følger opp vår henvendelse.

Sondre Båtstrand
talsperson