Innovasjon Norge Reiseliv

Norge populært blant svensker

Pressemelding   •   sep 02, 2014 12:05 CEST

Ferske tall viser at Norge ikke bare er et ettertraktet land å jobbe i for unge svensker, men at det stadig også blir mer populært å feriere her til lands.

Tall for første halvår viser at syv prosent flere svenske gjestedøgn sammenlignet med i fjor. Hele 14 prosent av alle kommersielle gjestedøgn fra utlandet kommer nå fra Sverige, noe som gjør Sverige til vårt nest største utenlandsmarked, rett etter Tyskland.

Det er spesielt Nord- Norge (+26 %) og Fjord Norge (+12 %) som har hatt størst økning i svenske gjestedøgn hittil i år.

Norge stadig mer populært blant unge eventyrlystne svensker

The Travel Trend Report 2014 viser at Norge stadig blir et mer populært feriemål blant svenskene. På spørsmål om hvor de planlegger å reise på ferie de neste tre årene, svarer 14 prosent at de ønsker
å reise til Norge. Dette er en økning på 40 prosent siden undersøkelsen ble gjennomført i 2007.

Økningen skyldes i stor grad flere unge eventyrlystne svensker, som søker aktive ferier i Norge, viser
undersøkelsen. For dem er det status å tilbringe ferien ute i naturen. Særlig er det å bo på en hytte ettertraktet. Den tradisjonelle vinterferien har alltid vært populært blant svensker, men det er også stadig flere som kommer hit for å gå i fjellet. Den samme utviklingen ser vi også i Innovasjon Norges egen Turistundersøkelse som viser at svenskene som kommer til Norge sommerstid, ønsker aktive
opplevelser i naturen.

- Det er gledelig at svenske gjestedøgn fortsetter å vokse. Det svenske markedet er et av de få som
har holdt seg stabilt voksende de siste årene. Det at vi nå klarer å ta en klar posisjon som et land for aktive opplevelser blant unge svensker, er også svært positivt og skyldes i stor grad en målrettet og langsiktig markedsføring i Sverige, sier Per-Arne Tuftin, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Om undersøkelsene
Travel Trend Report 2014 er gjennomført av Kairos Future og er en kvantitativ web-undersøkelse gjennomført i Norge, Sverige, Danmark og Finland for å avdekke skandinaviske ferievaner. I Turistundersøkelsenintervjues norske og utenlandske turister ved kommersielle overnattingssteder i Norge. Statistisk Sentralbyrå står for utvalget av overnattingsbedrifter, intervjuing og vekting av data, mens analysene og rapporteringen er gjort av Epinion AS.