Ølakademiet

Norge vinner International Master Bartender for andre gang

Pressemelding   •   okt 05, 2012 15:25 CEST

Ved siden av den prestisjetunge prisen, et trofé, og tittelen som International Pilsner Urquell Master Bartender 2012, vant han € 10.000, og et to-ukers opphold i London for å oppleve Pilsner Urquell i en av Europas støreste og mest Internasjonale byer.

"Nivået på konkurransen blir bedre hvert år, og ytelsen av årets deltakere er klare bevis på det. Konkurransen bidrar til å bevare denne nasjonale skatten, og spesielt for oss, bryggeri-mesterne, er en slik respons og en dedikert tilnærming til å servere Pilsner Urquell et bevis  på styrking av vårt arbeid, " sier Václav Berka, Senior Marketing Brewmaster hos Plzeňský Prazdroj, og langtidsmedlem av det internasjonale panelet for IMB-konkurransen.

Hittil har mer enn 16.000 bartendere fra 17 ulike land deltatt i den Internasjonale konkurransen, og engasjementet blant verdens ledende bartendere er sterkere enn noen gang. Sist Norge hadde en internasjonal vinner, var i 2007, hvor Erik Jönsson tok hjem den gjeve tittelen. Norge er i dag eneste land med to titler.

Pilsner Urquell fortsetter sitt brennende engasjement for bartendere og kvalitet, og det var tydelig å se at finalistene i årets konkurranse hadde kunnskap om den originale Pilsner, som første gang ble brygget i 1842 - og som i år er 170 år. Årets internasjonale finalister har blitt testet innen flere felt. De har vært igjennom skriftlige kunnskapsprøver, personlige intervjuer, blindtest av øl, og test av brygge-kunnskap. I tillegg har finalistene måttet bevise sin kunnskap om den perfekte tappeteknikken, Perfect Pilsner Pour, en unik teknikk som gir den perfekte tappede pils.

Dommerpanelet som har vurdert finalistenes ferdigheter, er av prestisjetung karakter. Václav Berka (Senior Marketing Brewmaster), Robert Lobovský (European Marketing Manager), Alastair Gilmour (Forfatter og frilans journalist) og Fearghus McCormack (IMB vinner 2011), har, individuelt og samlet, vurdert alle finalistene i hver kategori.

Etter de innledende rundene var det tid for finalenes finale. Foran 250 innbudte gjester ble de tre finalistene ropt opp:

• Bryan Panzica fra USA.
  • Ota Haurythun fra Tsjekkia.
  • Kim Daniel Bergersen fra Norge.

Etter en ny intervju-runde og demonstrasjon av Perfect Pilsner Pour, sto Kim Daniel Beregrsen som årets vinner.

"Kim Daniel er en person som oser av dedikasjon, pasjon og kunnskap. Det var tett blant finalistene, men Kim Daniel bragte det lille ekstra som gjorde at valget til slutt ble ganske enkelt. " uttalte Fearghus McCormack, etter konkurransen.

På det klassiske spørsmålet om hvordan dette føles, svarte Kim Daniel; "Det er en spesiell følelse som er vanskelig å beskrive. Man kan nok ikke kalle det en guttedrøm, hadde ikke sett for meg dette under studietiden innen spesialpedagogikk. Håper, med dette, at jeg kan bidra til at interessen og nysgjerrigheten Pilsner Urquell, og andre typer øl, vokser og at folk vil ta nytte av min kunnskap. "

Kim Daniel har bachleor i spesialpedagogikk og jobber i dag som servitør på Akersberget Restaurant og ølguide i Ølakademiet. Fra 1. oktober tiltro han som en av eierne for Øltorget på den nye Mathallen i Oslo.

"International Master Bartender konkurransen er en viktig aktivitet i det norske markedet. Pilsner Urquell er et produkt som stiller høye krav til oppfølging og kvalitet. I tillegg stiller vi høye krav til kunnskap og forståelse fra menneskene som tilbyr produktet til konsumenten. Kim Daniel har vist pasjon og dedikasjon fra første dag, og vi er stolt av hans velfortjente, nye tittel. Ikke minst er vi glade for at hans kunnskap og dedikasjon er en av drivkreftene bak øl-torget, som åpnet 2. oktober på Vulkan Mathall. Dette burde folk dra nytte av. " sier Børge Olsen, Assisterende Brand Manager i Multibev AS.

Ølakademiet er et uavhengig selskap stiftet av- og for ølinteresserte. Selskapet formidler ølkunnskap og ølkultur igjennom kursing, aktiviteter og turer. Øl er ikke bare en verdensdrikk, men en drikk som har dype tradisjoner i Norge. Ølakademiet har en glødende interesse av å spre noe av denne kunnskapen. Alle Ølakademiets arrangementer gir en generell viten om øl, igjennom deltakelse, praktisk prøving, historiefortelling og humor. Ølakademiets slogan er ”Det må alltid en øl til, før det er verdt å bli tørst!”