Norges Bowlingforbund

Norges beste juniorspillere i bowling på drømmetur til Doha, Qatar

Pressemelding   •   feb 11, 2013 12:53 CET

En ukes treningsleir i Doha, med alle oppholdskostnader betalt av de lokale sportsmyndighetene, er ikke dagligdags kost for norske bowlingspillere på juniorsiden. Norge stiller med sine beste juniorer, inkludert fjorårets EM-vinner for junior; Øyvin Kulseng fra Larvik BK. ( Se bilde )

"Vi er både glade og stolte over å bli invitert til denne treningsleiren for andre året på rad", sier sportssjef Erik Garder i Norges Bowlingforbund (NBF). "Dette er meget nyttig trening og erfaring for våre unge spillere; og noe som gjør dem bedre rustet til deltagelse i fremtidige internasjonale mesterskap." Første utfordring i så henseende vil bli årets EM for juniorer, som avholdes i påsken.

I tillegg til sportssjefen deltar dessuten landslagstrener Per Engstrøm i støtteapparatet til spillerne. Trenerne fra de ulike landene får selvsagt anledning til å utveksle erfaringer seg i mellom under oppholdet fra 11. til 18. februar. Dette er innspill og opplevelser som også verdsettes høyt på trenersiden.

I tillegg til treningsarbeidet vil det spilles fullt mesterskapsprogram: single, double, 4-manns lag og til slutt Masterfinale med to beste spillerne fra hver nasjon  -  som altså er Sverige, Spania, Singapore og Norge, foruten vertsnasjonen Qatar. Det vil bli bli utdelt premier i alle øvelser, sponset av lokale pengesterke støttespillere.

"Vi har en utfordring når det gjelder rekruttering blant de yngre" kan NBFs generalsekretær Per Iversen fortelle  -  "men våre beste spillere holder et godt nivå, også på juniorsiden. Arrangement og tilbud av den typen som nå finner sted i Doha, er derfor inspirerende og givende for norsk bowling."

Norge Bowlingforbund (NBF) står ansvarlig for seriespill over hele landet. Toppdivisjonen heter "Umbroligaen", er landsdekkende og omfatter 10 lag på herresiden og 8 lag på damesiden. Herrene har også 1. til 3. divisjon  -  mens kvinnene tilbys 1. og 2. divisjon. De laveste divisjonene er regionale. Totalt deltar cirka 300 lag i det årlige seriespillet; i tillegg kommer flere hundre turneringer av ulik størrelse.

Det store målet på herresiden er VM i Las Vegas 2013; hvor ambisjonene er medaljer.

Rekruttering er et hovedmål for NBF. Flere kvinner og flere juniorer av begge kjønn har høy prioritet. Bowling er en sosial idrett som passer de aller fleste; både unge og gamle, noe NBF ønsker å få kommunisert i større grad, blant annet via målrettet aktivitet mot skoler.