Norges speiderforbund

Norges speiderforbund gir 100 000 kroner til speidernes hjelpearbeid på Haiti

Pressemelding   •   jan 25, 2010 09:02 CET

Speiderne på Haiti er blant de mange som nå hjelper tusenvis av skadde og nødlidende etter jordskjelvkatastrofen. Haitispeiderne har lang erfaring med å trå til i krisesituasjoner. Nå får de støtte av speidervenner verden over. Norges speiderforbund bidrar med 100 000 kroner fra sitt Vær Beredt-fond.
I det vanskelige hjelpearbeidet, med mangel på mat, vann, husly, medisiner og annet som de overlevende har behov for, gjør Haitis speidere nå en stor innsats for lokalsamfunnet. De hjelper til med å finne og hente fram ofre som ligger i ruinene, deler ut vann og mat og de har etablert en midlertidig klinikk som gir førstehjelp til skadde. Speiderne gir ofrene mat og husly i egne hjem, de lager kister for omkomne, og de har også tatt på seg den tunge oppgaven å grave graver for de døde.

- Vi er imponert over de haitiske speidernes innsats og glade for at vi kan bidra med økonomisk støtte gjennom vårt Vær Beredt-fond. Samtidig oppfordrer vi norske speidere til å bistå med innsamlingsaksjoner for hjelpeorganisasjonene i Norge, sier generalsekretær Karen Johanne Strømstad i Norges speiderforbund.

Speiderne på Haiti teller 30 000 medlemmer og har erfaring i katastrofearbeid, sist under orkanen i 2008. De samarbeider med FN-organisasjoner og andre humanitære organisasjoner og vil være en viktig medspiller i rehabiliteringen og gjenoppbyggingen på Haiti. For å redusere frakt og kostnader og ikke minst tid, kjøper de haitiske speiderne det de kan av utstyr lokalt.

Det er 40 millioner speidere verden over og pengestøtten til hjelpearbeidet på Haiti kanaliseres gjennom hjelpeprogrammet International Scout Aid i regi av World Organisation of the Scout Movement (WOSM). Sist Norges speiderforbund ga midler fra Vær Beredt-fondet var da tsunamien rammet Asia i 2004.

Mer informasjon, kontakt:
Karen Johanne Strømstad