Norges Kampsportforbund

Norgesmesterskap i Kendo

Pressemelding   •   nov 01, 2010 16:30 CET

Terje Andersen fra GAK Enighet ble i helgen norgesmester i Kendo. Norgesmesterskapet ble arrangert i Haukelandshallen i Bergen av Bergen Kendo klubb og i regi av Norges Kampsportforbund. Det er første gang Norges Kampsportforbund arrangerte Norgesmesterskap i Kendo etter at Kendo ble medlemmer av Kampsportforbundet.Det deltok over 40 utøvere i mesterskapet.

Individuelt:
1.plass og norgesmester - Terje Andersen, GAK Enighet
2.plass Kyrre Pedersen, Oslo Kendo
3.plass Marie Nørvåg, Kristiansand Kendo
3.plass Torry Halvorsen, Bergen Kendo

Lag:
1.plass Exiles (Ambjørn Holmkvist, Karabatsos, Terje Andersen)
2.plass OSI  (Pedram Bagheri, Kyrre Pedersen, Dag Storli)
3.plass OK (Marianne Skiftesvik, Kåre Jon Lund, Ken Rune Helland)

Kendo
Kendo er en japansk kampsport som stammer fra 1600-tallet, men har røtter helt tilbake til da sverdet ble introdusert i Japan på 700-tallet. I dag er stålsverdet byttet ut med et sverd av bambus kalt shinai. Dette, sammen med rustningen, tillater oss å gå fullkontaktskamper uten fare for skader.

En match i Kendo er på fem minutter. Konkurranseområdet er 11x11 meter. Den første som får to poeng vinner matchen. For å få et poeng må man utføre et tydelig og kraftfullt angrep mot ett av de godkjente treffpunktene. Man konkurrer i åpen klasse og i lag.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.