Norges Kampsportforbund

Norgesmesterskap i Wushu

Pressemelding   •   nov 12, 2010 14:39 CET

Lørdag 13. november arranger OSI Kung Fu klubb i samarbeid i regi av Norges Kampsportforbund norgesmesterskap i Wushu i Domus Athletica i Oslo. Fra klokken 10:00-12:00 avholdes det Taulo konkurranse, mens det fra klokken 12:00-15:00 avholdes det sanshou konkurranse (kamp). Kampsportforbundet har satt opp kongepokalen til beste utøver.

Hva er Wushu
Wushu er en ny og spennende konkurranseidrett i Norge som NKF er i ferd med å etablere. Norge ble offisielt medlem av International Wushu Federation (IWuF) på kongressen i Hanoi i 2005. Wushu er opprinnelig gammel kinesisk kampkunst som etter hvert har blitt en Olympisk idrett. Wushu kan spores helt tilbake til år 3000 f.kr. og er nasjonalsport i Kina. Innen Wushu finnes to hovedretninger, den klassiske som inneholder ca 500 ulike stilarter, og den moderne som er tilpasset som konkurranseidrett. I 1990 ble IWuF formelt stiftet for å videreutvikle wushu som konkurranseidrett. I dag har IWUF 139 medlemsnasjoner og idretten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ikke på OLprogrammet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet.

Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedidrettsgrener; Taolu (mønster) og Sanshou (kamp). Sanshou er en fullkontaktidrett med både slag, spark, grep og nedlegginger hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre i forskjellige vektklasser. 11 vektklasser for herrer og 3 for kvinner. Konkurransen er på tre runder a 2 minutter på en matte som er 8 x 8 meter. Den utøveren som vinner to runder vinner kampen. Utøverne blir tildelt 3, 2, eller 1 poeng utfra hvor avanserte teknikkene er.

Taolu er en oppvisningsidrett hvor man viser wushu teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Man får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.