Norges Kampsportforbund

Norgesmesterskap i wushu lørdag 12. november i Bergen

Pressemelding   •   nov 09, 2011 06:01 CET

Det er duket for fart og spenning på Studentsentret i Bergen lørdag 12. november når BSI og Bergen Wushu klubb arrangerer Norgesmesterskap i wushu i samarbeid med Norges Kampsportforbund (NKF).

Over 60 utøvere fra 9 forskjellige klubber kommer til Bergen for å kjempe om den prestisjefylte kongepokalen som Norges Kampsportforbund har satt opp til beste utøver.
Finalene i sanshou vil gå ca kl 14.00.

Wushu
Wushu er en ny og spennende konkurranseidrett i Norge som NKF er i ferd med å etablere. Norge ble offisielt medlem av International Wushu Federation (IWuF) på kongressen i Hanoi i 2005. Wushu er opprinnelig gammel kinesisk kampkunst som etter hvert har blitt en Olympisk idrett. Wushu kan spores helt tilbake til år 3000 f.Kr. og er nasjonalsport i Kina.

IWuF ble stiftet i 1990 for å videreutvikle wushu som konkurranseidrett. I dag har IWUF 139 medlemsnasjoner og idretten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ikke på OL-programmet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Wushu står på listen av de idretter som kan komme på det Olympiske programmet fra 2020

Som konkurranseidrett er wushu inndelt i to grener;  Taolu (mønster) og Sanshou (kamp).  Sanshou arrangeres som en lett- eller fullkontaktidrett der både slag, spark, grep og nedlegginger er tillatt mellom to utøvere som konkurrerer i forskjellige vektklasser. Det er 11 vektklasser for herrer og 3 for kvinner. Konkurransen er på tre runder a 2 minutter på en matte som er 8 x 8 meter. Den utøveren som vinner to runder vinner kampen. Utøverne blir tildelt opp til 3 poeng ut fra hvor avanserte teknikkene er.

Taolu er en oppvisningsidrett hvor man viser wushu teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Man får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi.

NKF er medlem av European Wushu Federation (EWuF) og International Wushu Federation (IWuF). EWuF består av 37 nasjoner og arrangerer EM annethvert år. Siste EM ble arrangert i Antalya i Tyrkia i mars 2010. Neste EM arrangeres i 2012 i Tallin. IWuF består av 139 medlemsnasjoner og arrangerer VM annethvert år. Siste VM ble arrangert i Antalya i Tyrkia i oktober 2011.

I Norge har NKF akkurat startet opp med wushu konkurranser. Det første offisielle NM ble arrangert 14. oktober 2007 i Bergen. Det første offisielle Nordiske mesterskapet innen wushu ble arrangert i Oslo 6. mai 2007.

Lørdag 12. november er det 3 tidligere kongepokalvinnere som stiller til start; Jan Roar Skjøndal fra Flaktveit kampsportklubb som fikk kongepokal i sanshou i 2007, Kim Gibson fra Oslo wushuklubb som fikk kongepokal for sine prestasjoner i taolu i 2009 og Glenn Solberg fra Bergen wushuklubb som fikk kongepokal i taolu i 2010.

Presseansvarlig hos oss for stevnet er Anja Moe anja909@gmail.com

Film fra Wushu NM 2009

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.