Norsk Folkemuseum

Norsk Folkemuseum inviterer til ball!

Pressemelding   •   mai 19, 2014 11:35 CEST

Søndag 25. mai inviterer Norsk Folkemuseum små og store danseløver til ball. Kong Christian Frederik deltok aktivt i selskapslivet og dette blir et storslått ball i hans ånd. Det blir dansekurs og opplæring i skikk og bruk anno 1814. Oppvisning i 1800-talls dans av Compagnie Contours. 50 dansere fra Norsk Folkemuseums dansegruppe med orkester. Kle på deg ballkjolen og bli med på ball, eller kom som du er! Ingen forkunnskap nødvendig. Fra klokken 12.00.

Hva: Brostensball på Norsk Folkemuseum.
Hvordan: Oppvisning og dropp-inn kurs. Ingen forkunnskap nødvendig.
Når: Søndag 25. mai, klokken: 12.00 - 16.00.
Foto: Morten Næss.

Lær å være fra 1814: Hvordan skulle man oppføre seg i selskapslivet i 1814? Nå kan publikum lære hvordan man oppførte seg i Kong Christian Frederiks selskap og hva som passet seg der. Det forventes at mange unge dansere får sin ball-debut på Bygdøy denne søndagen.

En unik danseoppvisning: Bli med på en oppvisning som byr på en titt inn i dansen og selskapslivet i tiden rundt 1814. Yndige dansere i lange hvite kjoler presenterer dansen i sirlige trinn og utstuderte bevegelser, og danner et bilde av en viktig del av "de unge Jomfruers" deltagelse i selskapslivet og den populære danseformen "fejer". Et møysommelig rekonstruksjonsarbeid ligger bak gjenskapingen av dansetrinnene og dansen. Det er, så vidt vi vet, første gang disse dansene blir danset og fremført av et profesjonelt kompani.

Dansen Contra Fejer er en variasjon over Svend H. Walckes danser i hans håndskrevne manuskript Musik og Tuure Bog fra 1816. Koreografi: Elizabeth Svarstad. Dans: Ida Camelia Strandene Siljedal, Maren Drolsum Brumoen, Ida Staal og Elizabeth Svarstad.

Kroneverksted: Kroneverkstedet er en av Folkemuseets mest populære barneaktiviteter. Møt opp og lag en fantastisk fin krone.

Dette blir et storslått ball du ikke vil gå glipp av.