Norsk Folkemuseum

Norsk Folkemuseum tildeles 2,5 millioner som bidrag til ny utstilling

Pressemelding   •   des 17, 2015 15:00 CET

Norsk Folkemuseum tildeles 2,5 millioner av Sparebankstiftelsen DNB. Dette er bidrag til ny unik utstilling som åpner på Norsk Folkemuseum i 2018, om borgerskap og embetsstand i perioden 1600 – 1900.

- Gaven fra Sparebankstiftelsen DNB er et viktig bidrag til finansiering av deler av den nye utstillingen. Pengene er øremerket en del av utstillingen, der blant annet stukktaket De fire verdensdeler fra 1662 inngår. Taket viser hvordan kontakt med utlandet har formet norsk kultur og hverdagsliv, sier ansvarlig for utstillingen Erika Ravne Scott og Kari Telste.

Dette er en stor utstilling på hele 2700 m2. Den delen av utstillingen som har fått støtte skal vise flommen av forbruksvarer som ble innført til Norge gjennom tre hundre år. Varene gir innblikk i Kinafart og slavehandel, kaffe- og sukkerimport og mye mer. Den vil stille spørsmål ved det vi kaller «typisk norsk», og vise at det engang var nytt og eksotisk.

- Dette ønsker vi skal bli en helt unik utstilling i norsk sammenheng, og tilskuddet fra Sparebankstiftelsen muliggjør at vi kan komme et stykke på veien dit, avslutter Ravne Scott og Telste entusiastisk.

Utstillingen åpner i løpet av 2018 og vil bli stående permanent. Den settes opp i Folkemuseets Bybygg som nå er under rehabilitering.