MotiOne

Norsk gründerbedrift får vin på mølla

Pressemelding   •   mar 06, 2018 11:20 CET

Nå kan Motione-gründerne sprette sjampagnekorken. Alle de 2000 ansatte i Vinmonopolet tar nå i bruk helse- og aktivitetsappen Motione. De har også kjøpt Garmin aktivitetsklokker til alle ansatte fra gründerbedriften.

MotiOne har på rekordtid solgt 20 000 lisenser til norske bedrifter. På kundelisten står blant annet dagligvarekjeden Meny, ASKO, Samskipnaden i Trondheim og Würth. MotiOne opplever stor interesse for appen, og kommer til å offentliggjøre flere store kontrakter i tiden fremover. På sikt vil MotiOne utvide til Skandinavia og Europa.

Tall fra Helsedirektoratet viser at voksne nordmenn tilbringer drøyt 60 % av våken tid stillesittende eller i ro. Kun 30 % av befolkningen oppnår Helsedirektoratets anbefaling om 30 minutter daglig aktivitet. Dette vil MotiOne gjøre noe med.

Ved å kombinere teknologi og innsikt fra fagmiljøer med kompetanse på helse og trening, gjør vi aktivitet til noe sosialt og engasjerende for hele bedriften, sier daglig leder i MotiOne Hans Anderssen.

Sammen med tvillingbroren Kjeld Anderssen står han bak MotiOne, en sosial tjeneste som gjør det enkelt for bedrifter å stimulere sine ansatte til fysisk aktivitet og en sunnere livsstil.

– MotiOne vil gjøre bedrifts-Norge sunnere. Aktive ansatte er mindre syke og presterer bedre, sier Kjeld Anderssen. Ved hjelp av big data har vi muligheten til å stimulere hver enkelt ansatt med akkurat det som motiverer han eller henne, sier han.

2 av 3 nordmenn er ikke aktive nok

Helsemyndighetenes anbefalte minimumsnivå for voksne når det gjelder fysisk aktivitet som skal gi helsegevinst er minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet per uke eller 75 minutter med høy intensitet per uke. En kartlegging fra 2015 viser at bare 32 prosent av den voksne delen av befolkningen oppfyller anbefalingen. De som ikke tilfredsstiller anbefalingen for fysisk aktivitet regnes som fysisk inaktive. Gjennomsnittlig tilbrakte voksne nordmenn 9,1 timer (62 prosent) av den våkne tiden i døgnet til å sitte eller å ligge stille.

-Dette er en virkelighet som arbeidsgivere og ledere må ta inn over seg. Vi i MotiOne mener arbeidsplassen er en god arena for å ha mer fokus på helse. Friske ansatte og kolleger er alle tjent med, og dette blir ikke noe mindre viktig når vi må stå lenger i arbeid.

Om MotiOne

MotiOne ble etablert i april 2017 av tvillingene Hans og Kjeld MotiOne har i dag 20 000 lisenser solgt og noen av Norges største merkevarer på kundelisten. Motione-teamet består av 10 ansatte.

For mer informasjon, kontakt daglig leder Hans Anderssen: 481 91 949, hans@zeppelin.no

MotiOne er en digital plattform som hjelper norske bedrifter, HR og ansatte med å øke jobbengasjement, forbedre bedriftskultur og trivsel, samt redusere sykefravær.

Ved å kombinere teknologi og innsikt fra fagmiljøer med kompetanse på helse og trening, gjør vi trening og aktivitet til noe sosialt og engasjerende for hele bedriften.

MotiOne skaper jobbengasjement, aktivitet og trivsel gjennom gamification. Ansatte konkurrerer med hverandre og i team på en rekke områder; antall skritt, sykle til jobben, løping, tur, styrketrening med mere. Belønning finner sted gjennom badges, notifications og fysiske premier. Mellom konkurransene kan ansatte lese engasjerende artikler om fysisk aktivitet, trening, stressmestring og kosthold. Ansatte får profesjonell instruksjon og inspirasjon gjennom MotiOne sine lavterskel treningsvideoer og 6-ukers treningsprogrammer. Har den ansatte fått vondt i nakke, rygg eller skulder kan hun eller han følge våre videoprogrammer for egenbehandling og bli kvitt plager og smerter.