Arven

Norsk sølvsmedkunst hos Norway Designs NÅ

Pressemelding   •   okt 12, 2016 10:13 CEST

Serveringssettet Monstera, designet av Lars Beller Fjetland, stilles ut på salgsutstillingen Norway Design, Volume 3. Seksten i Oslo.  Utstillingen åpner torsdag 13. oktober, og varer frem til den 29. oktober.

Utgangspunktet for det spennende samarbeidet mellom Fjetland og Arven, var et dypdykk i det rikholdige arkivet til den tradisjonstunge sølvvarefabrikken fra 1868. Her oppdaget Fjetland noen uferdige skisser av et asymmetrisk design fra 50-tallet. Med disse skissene som utgangspunkt, designet han serveringssettet Monstera. Tegninger og en 3D printet modell av bestikket var malen da Arven sølvsmed Bjørn Steffen Thorsen startet arbeidet med å smi bestikket for hånd, ut fra to solide stykker sølv.

Monstera bestikket ble første gang utstilt under designuken i Milano i april, og har siden vært med på designuken i New York og Stucture utstillingen på Oslo Design Fair. I disse dager stilles det altså igjen ut i Oslo, på utstillingen Norway Designs NÅ.

Bestikket produseres nå i et begrenset antall i 925 sterling sølv, og de som ønsker å sikre seg et sett kan bestille dette i Norway Designs pop-up butikk under utstillingen.

Monstera ble nominert til Årets Kunsthåndverk av Bo Bedres Designpris 2016.

Gull - og sølvvarefabrikken Arven (tidligere Theodor Olsen Sølvvareverksted) ble etablert i Bergen i 1868, og er i dag Norges eldste gull - og sølvvareprodusent. Produktsortimentet spenner fra alt innen smykker, sølvbestikk, interiørartikler, dåpsartikler, premier, bedriftsgaver og bestillingsarbeid i sølv og sølvbelagte produkter. Videre utføres verkstedtjenester, reparasjoner og vedlikehold. Arven leverer produkter til alle landets ledende gullsmeder og design/interiør butikker.. I forbindelse med sølvvarefabrikken i Bergen finnes også et flott visningssenter hvor man får oppleve gull - og sølvsmeder i arbeid, og kjøpe med seg produkter produsert på stedet.