Nyhetstips

Norsk ungdom sender sine meninger ut i verdensrommet

Pressemelding   •   okt 28, 2010 08:50 CEST

I 1977 skjøt NASA opp The Golden Disk som viser et glansbilde av jorda. Nå sender den norske ungdomskampanjen Involve Yourself en ny disk ut i verdensrommet. Innholdet viser engasjement for menneskerettigheter anno 2010.

Raketten skytes opp fra Andøya rocket range torsdag 28. okt KL.10.15 Ungdomskampanjen har til hensikt å vekke engasjement for menneskerettigheter blant unge i Norge, og har det siste året samlet inn innhold som skal på disketten som skytes opp fra Andøy Rocket Range i dag. Rakettoppskytningen er samtidig også startskuddet for årets kampanje som går over seks uker. På fredag arrangerer Involve Yourself en interaktiv storskjerm på kirkeveggen til Oslo Domkirke hvor ungdommer kan komme med sine løsninger for verdensproblematikken, det vil også bli arrangert ulike konserter på Stortorvet samme dag. I slutten av desember vil svarene overrekkes miljø- og utviklingsminister Erik Solheim.

- Disken er et symbolsk motsvar på Voyager-disken som ble skutt ut av NASA på 70-tallet, og inneholder ansiktene til mange tusen norske ungdommer. Ansiktene markerer at de unge er uenige i menneskerettighetsbruddene som stadig skjer, og at de vil handle. NÅ. Det sier Stine Evjen, prosjektleder for Involve Yourself.

Norges dobbeltmoral i fokus
Årets kampanje setter fokus på Norges rolle i menneskerettighetsspørsmål. Involve Yourself mener at Norges rolle som foregangsland innen menneskerettigheter ikke alltid samsvarer med hva vi faktisk gjør. Målet er derfor å belyse de mange etiske skjæringspunktene regjeringen opererer i.

- Norge fremstår ofte som fredsnasjon og foregangsland. Likevel får politikken vår ofte følger som medfører at mennesker opplever brudd på rettighetene sine. Involve Yourself vil belyse hva norske myndigheter kan gjøre for å bli flinkere når det gjelder menneskerettigheter, og vi vil engasjere ungdom i å bidra til at regjeringen skal gjøre bedre prioriteringer.

Mer informasjon finner du også her: http://www.involveyourself.com/

For mer informasjon kontakt;
Stine Evjen - Prosjektleder for Involve Yourself 2010.
Tlf: 41019870
stine.evjen@nca.no

Involve Yourself arbeider for å engasjere unge mennesker i menneskerettigheter og urettferdighet. Vi er et samarbeid mellom Røde Kors Ungdom , Flyktninghjelpen , Norsk Folkehjelp Ungdom , PRESS og Changemaker . Kampanjen er fullfinansiert av Norad.

Kontaktperson(er):

Prosjekleder - Stine  Evjen Telefon:41019870 Mobil:
E-post:stine.evjen@nca.no