Norboat

Norske båtbyggere går sammen: Øker satsingen på båteksport

Pressemelding   •   jan 22, 2010 11:19 CET

Etter mange år med fullt fokus på hjemmemarkedet satser norske båtbyggere nå aktivt på eksportmarkedene igjen. Med støtte fra Innovasjon Norge gjennom ARENA Fritidsbåt (AFB) kaster åtte Norske båtbyggere loss og setter kursen mot verdens største båtmesse, BOOT i Düsseldorf som går av stabelen 23. – 31. januar 2010.
- I flere år med gode tider i Norge har norske båtbyggere hatt full fokus på hjemmemarkedet og ikke vært like gode til å opprettholde fokuset på eksportmarkedet. Hjemme ble det solgt alt hva remmer og tøy kunne holde og svært mange forlot eksportmarkedene til fordel for Norge. Dette har ført til at de nå i vanskeligere tider har færre ben å stå på enn om de hadde opprettholdt eksportandelen, eller i det minste tilstedeværelsen ute, sier adm. direktør i bransjeforbundet NORBOAT Erlend Prytz.

Berømmer Windy
BOOT i Düsseldorf er ifølge Prytz ikke bare viktig i forhold til det tyske markedet., men er også en messe for andre tradisjonelt viktige eksportland som Frankrike, Sveits, Nederland og England.  I tillegg har messen posisjonert seg i forhold til mange andre markeder, som tidligere østblokkland og det nære Østen.

- Vi er også svært glade for bidraget fra Innovasjon Norge gjennom ARENA Fritidsbåt.  Det er ikke bare en støtte til prosjektet, men det understreker også betydningen av satsingen sett med offentlige øyne. I tillegg vil vi berømme vårt eget medlem Windy som ikke bare har dratt prosjektet i gang, men som også har påtatt seg prosjektlederoppgaven samt øst av sin kunnskap og sine ressurser, avslutter Prytz.

Vil bevare og videreutvikle norsk båtbyggertradisjon
- Vi ønsket å støtte opp om norske båtbyggere og hjelpe dem med reetablering på utemarkedene. Vi ser det som viktig at vi har en sunn og allsidig båtbyggerbransje i Norge og gjennom våre lange tradisjoner for å bygge båter med meget god kvalitet og sjødyktighet, følte vi at vi hadde mye å bidra med her, sier Knut Heiberg-Andersen, adm. direktør i Windy Boats. Windy har gjennom finanskrisen hatt større fokus enn tidligere på ny-design. Ifølge Heiberg-Andersen har flere andre båtbyggere merket seg dette og fulgt etter.  - På BOOT vises nå bredden av norsk båtbyggerbransje. Dette prosjektet har også en veldig sunn og tidsriktig kostnadseffekt som gagner alle deltagerne, avslutter Heiberg-Andersen.

- Felles profilering gir styrke
- Vi må bli flinkere til å satse ute. Vi har båter som er meget solide og gode allværsbåter og som bør være interessante på mange av de markedene som BOOT dekker, mener Jan Inge Sivertsen i Viknes Båt og Service. Flere båtbyggere ønsker prosjektet hjertelig velkommen og mener at det felles initiativet som nå er tatt vil styrke profileringen av norske båter i utlandet. - Norske fritidsbåter har godt renommé i Europa som gode kvalitetsbåter med sikkerheten i fokus.  Med hjelp fra Innovasjon Norge gjennom ARENA Fritidsbåt håper vi på fornyet fotfeste for norske båter i Europa. Vi tror dette prosjektet kan dra dette i gang

Norske deltagere i NORBOAT-paviljongen på BOOT 2010
Cipax, en båt, 17 Supersport, Cipax skal også egen stand i hall 11.
Hydrolift, to båter, C-27 og S-24
Joda Industrier en båt, 290 Sport
Marex med tre båter, 370 Aft Cabin Cruiser, 350 Cab Cruiser og 270 Estremo
Nidelv Båtbyggeri to båter, 780 Sport og 28 Classic
Skibsplast AS, en båt, 665 DC
Viknes Båt og service en båt, 1080.
Windy Boats AS med fire båter, 52 Xanthos, 44 Chinook, 37 Grand Mistral 32 og Grand Tornado

Noen fakta:
I 2008 eksporterte vi 1747 fritidsbåter det laveste siden før 1980.
Det ble eksportert båter til en verdi av 427 millioner, det laveste på 2000 tallet.
BOOT er verdens største innendørs båtmesse, arrangeres i Düsseldorf 23. - 31. Januar 2010.
I 2009 hadde messen ca 240.000 besøkende fra 65 land.
I 2009 var det ca 1.650 utstillere fra ca 60 land fordelt på 220.000m2 i 17 haller.

For mer informasjon, vennligst kontakt
Erlend Prytz, adm.dir i NORBOAT på mobil: 901 90 440 eller e-post: ep@norboat.no