NBBL

Norske Boligbyggelag satser på miljøkort

Pressemelding   •   feb 22, 2010 09:47 CET

(Oslo, 22. februar 2010) 450 000 medlemmer av 47 boligbyggelag inviteres til å handle på lag med naturen. Norske Boligbyggelag har inngått en avtale med Pangea om levering av miljøkredittkort i kombinasjon med dagens medlemskort. Pangea Ecocard er Norges mest miljøvennlige kredittkort, fordi 1 prosent av alle kjøp går til Stiftelsen Pangeas Miljøfond. Fondet kvalitetssikres av Bellona.
- Norske Boligbyggelag har definert miljø som et satsningsområde. Hustander i borettslag er ressurseffektive å bygge og bruker i snitt langt mindre energi enn eneboliger. Nå gir vi alle medlemmer nok en mulighet til å leve på lag med naturen. 1 prosent av medlemmenes handlebeløp vil finansiere viktige miljøprosjekter, sier Jon R. Grimsbo i NBBL Partner. - Dersom alle medlemmene bruker NBBL Pangea Ecocard vil bidraget til miljøet bli over 100 millioner kroner årlig.
- Skal vi lykkes med å snu klimautviklingen må det rett og slett bli mye lettere for norske forbrukere å handle miljøvennlig. Med Pangea Ecocard går 1 prosent til miljøet uansett hva man handler og uten at det koster brukeren en eneste krone. Vi kaller det å bruke "grønne penger", sier Torgeir Wemmestad -Haaland, daglig leder i Pangea.
Samarbeid med Bellona
Bellona er faglig ansvarlig for fondet som vil ha fokus på støtte til konkrete miljøprosjekter i Norge.
- I Bellona leter vi etter nye løsninger på globale og lokale miljøutfordringer. Bidraget fra boligbyggelagenes medlemmer vil være viktig for å realisere konkrete forsknings- og miljøprosjekter, sier Frederic Hauge leder i Bellona.
Det er Pangea, ikke kortbrukeren, som betaler bidraget til miljøet. Pengene henter Pangea fra transaksjonsavgiften som alle kredittkortselskaper krever inn fra butikkene hvor du handler.
- Dette er ikke et alternativ til å kjøpe miljøvennlige produkter, men et bidrag som trekker i samme retning. Vi henter ut miljøpotensialet i kjøp som uansett ville blitt gjennomført. Slike løsninger vil være regelen om 5 år, ikke unntaket, spår Wemmestad -Haaland.
Pressekontakt:
Torgeir Wemmestad-Haaland Tone Foss Aspevold Jon R.Grimsbo
Daglig leder, Pangea Informasjonsansvarlig, Bellona NBBL
Telefon: 99 05 55 55 Telefon: 91 72 02 67 Telefon: 95 02 37 09
Om Pangea Ecocard
www.pangea.no. Pangea Ecocard er et gebyrfritt kredittkort som kan brukes på alle Visas 29 millioner betalingssteder verden rundt. I tillegg til 1 prosent fast bidrag til miljøet har kortinnehaver tilgang til en rekke rabattavtaler hos blant andre Anton Sport, Scandic, Sult, Move About, Avis, Budget, Samsung med flere.

Miljøbidraget betales av Pangea og er oppad begrenset til forbruk inntil 100 000 kroner per år, eller 1000 kroner i miljøbidrag per kort per år.
Om NBBL
AL Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er fellesorganisasjonen for 75 boligbyggelag. Disse boligbyggelagene og NBBL utgjør til sammen Norske Boligbyggelag. Norske Boligbyggelag har over 789 000 medlemmer. Boligbyggelagene bygger boliger, driver omfattende eiendomsmegling og forvalter 391 000 boliger i borettslag, sameier og stiftelser.
NBBL skal samle boligbyggelagene og arbeide for deres felles interesser gjennom å være pådriver og rådgiver overfor sentrale myndigheter, bistå boligbyggelagene med opplæring, rådgivning og utvikling, samt tilby konkurransedyktige forretningsmessige produkter. NBBL har som mål å være landets fremste kompetansesenter på bolig og boligrelaterte spørsmål.
For ytterligere informasjon:
Jon R.Grimsbo