Nordnet Norge

Norske fondsforvaltere: Oslo Børs skal opp 18,2 % i 2010.

Pressemelding   •   des 17, 2009 09:50 CET

Nordnet har spurt 10 norske fondsforvaltere hvordan de tror utviklingen på Oslo Børs blir i 2010, og hvilke tre sektorer som vil utvikle seg henholdsvis best og verst.

Alle fondsforvalterne i undersøkelsen tror på en positiv utvikling på Oslo Børs i 2010. I gjennomsnitt tror fondsforvalterne at Oslo Børs sin hovedindeks vil stige 18,2 % i 2010. Mange av forvalterne opererer med flere scenarioer, der det mest positive strekker seg i overkant av 20 % og opp mot 30 % oppgang. Så mange som halvparten av fondsforvalterne tror på en oppgang på 20 % eller mer.

- De norske fondsforvalterne er optimistiske og gir et samlet positivt bilde av Oslo Børs i 2010. Jeg tror dette skyldes at forvalterne mener vi har sett bunnen i økonomien i 2009, og at vi neste år vil se en positiv vekst både på bedriftenes bunnlinje og i BNP. Vi har helt enkelt lagt det verste bak oss, og den rådende oppfatningen er at vi nå kommer til å se en fortsatt normalisering og bedring i verdensøkonomien og konjunkturene, sier Anders Skar daglig leder i Nordnet Bank.

Kjøp oljeservice og farmasi
Skal du slå markedet neste år bør du i følge fondsforvalterne satse på oljeservice og farmasi/bioteknologi. 60 % av forvalterne trekker fram oljeservice blant sektorene som vil gjøre det best i 2010, og 60 % trekker fram farmasi/bioteknologi som vinnerbransje.

- Etterspørselen etter olje er av det internasjonale energibyrået anslått å stige i 2010 og følgelig varsler flere oljeanalytikere at prisen vil stige under året og årene fremover. Det betyr økte investeringer i oljebransjen og gode utsikter for oljeservice. Flere norske farmasi/bioteknologi selskaper har fått gjennombrudd i sin forskning og signert betydelige avtaler under 2009. Aksjer som Algeta og Clavis Pharma har hatt en eventyrlig reise i år, og med et mer normalisert marked og større risikoappetitt blant investorene tror mange eksperter på lyse utsikter for bransjen i 2010, sier Skar.

Hold deg unna shipping og finans
De bransjene som vil gjøre det dårligst på Oslo Børs neste år er i følge fondsforvalterne shipping og finans. 80 % fondsforvaltere svarte shipping og 40 % svarte finans på spørsmål om hvilke bransjer som vil gjøre det dårligst på børsen neste år.

- Verdenshandelen kommer fortsatt i 2010 til å kjenne på finanskrisens etterslep og det vil i stor grad påvirke shipping. Dette i tillegg til fortsatt overkapasitet og lave rater gjør at du bør holde deg unna shipping neste år. Bank og finansaksjer har utviklet seg meget godt i 2009 og det kan være mulighet for korreksjoner her. Samtidig er usikkerheten rundt hvor store tap bankene må ta i forbindelse med finanskrisen og dets etterslep også til stede, avslutter Skar.

Kilde: Nordnet
For ytterligere informasjon, kontakt:
Anders Skar, daglig leder Nordnet Norge, +47 23333016, +47 95922277, anders.skar@nordnet.no

The Nordnet Group provides user-friendly and cost efficient services to private investors and companies within share trading, mutual fund investments and pension savings plans. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm AB. Nordnet Bank AB is the leading Internet broker in the Nordic region with about 300 000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.